Na rynku nie brakuje kursów, poradników, szkoleń czy publikacji, które prześcigają się w tym, aby wytłumaczyć jak zabrać się za SEO na swojej stronie internetowej. Spróbuję zrobić jednak coś nieco inaczej i przedstawić Ci, drogi użytkowniku, możliwie najbardziej konkretne informacje jakie będą Ci przydatne do rozpoczęcia swojej przygody z budowaniem widoczności w wyszukiwarce Google oraz w Internecie jako takim.

Mało tego, skupię się na tym abyś wydawał jak najmniej pieniędzy na swoje działania SEO co nie znaczy, że nie unikniemy poniesienia pewnych kosztów. Postaram się jednak to zminimalizować. Wszelkie polecenia narzędzi, subskrypcji czy innych płatnych rozwiązań wynikać będą przede wszystkim z wygody oraz jakości otrzymywanych danych i informacji. Są bowiem pewne rzeczy, które zdecydowanie lepiej wskaże Ci wyspecjalizowane narzędzie niż przeglądanie tysiąca wyników wyszukań czy darmowe i często niepełne dane. Będę jednak dawał znać co i jak.

Zanim zaczniesz promować się w Google

Zanim zakasasz rękawy i zabierzesz się za budowanie swojego internetowego imperium, musisz mieć na czym w ogóle działać. I tu Cię zaskoczę – wcale nie musisz mieć strony internetowej! Co prawda, nie posiadając jej ograniczasz swoje możliwości działania, ale wciąż – nie utrzymuję – nie musisz mieć strony internetowej! Jak to?

Spójrz na wyniki wyszukiwania:

image 5

Trochę przewinąłem wyniki aby pominąć stronę internetową. Co jednak widać? Profil na LinkedIn, Instagramie, wpisy z facebook’a czy profil firmy w serwisie Aleo. Co daje nam ta informacja? Że możemy swoją widoczność w sieci oprzeć o niemal dowolny kanał social media który jest indeksowany przez Google czyli: Facebook, X/twitter, LinkedIn czy Instagram. Dla niektóry firm, będzie to wręcz wybawienie, że mogą skupić się tylko na kanałach social media i nie muszą dbać o swoją stronę.

Jest jeszcze jedna możliwość która powinna Cię zainteresować. W zasadzie to powinna ona interesować niemal każdą osobę prowadzącą biznes a mianowicie Profil Firmy w Google.

image 6

Ta bezpłatna usługa umożliwia Ci zbudowanie widoczności w Google szczególnie wśród lokalnej społeczności. W przypadku mniejszych miast i miejscowości, może być to kluczowe działania do pozyskania klientów! Jeżeli jeszcze aktywnie zachęcać będziemy naszych klientów do pozostawiania szczerych opinii, istnieje bardzo duża szansa, że staniemy się numerem jeden na lokalnym rynku!

Co zatem wybrać? Media społecznościowe, Profil Firmy w Google czy może jednak własną stronę internetową? Jeżeli potrzebujesz bardziej wytłumaczyć klientowi czym zajmuje się Twoja firma, posiadasz sklep internetowy lub po prostu dynamicznie zmieniają się informacje o Twojej firmie, myślę, że rozsądne będzie utworzenie strony internetowej. Jeżeli masz wolne środki i chcesz zaistnieć w sieci jak należy również rozważ utworzenie strony internetowej. Może się jednak okazać, że dla osób oferujących np. usługi typu hydraulik, ogrodnik czy gastronomia, rozsądnym może okazać się skupienie na budowaniu widoczności bez wykorzystania strony internetowej!

Pamiętaj tylko, źe nazwa Twojego profilu, adres konta i inne elementy które umieszczasz na stronie będą miały spory wpływ na to jak budujesz swoją widoczność. Jeżeli Twoja wizytówka będzie miała długą nazwę i będzie zawierać wiele słów kluczowych, może się okazać, że będzie kiepsko wyświetlać się w różnych miejscach – np. gdy będą Cię oznaczać klienci na Facebook.

Dobra, czyli mamy to, tak? Nie potrzebujesz strony internetowej do budowania widoczności. A co jeżeli zechcesz mieć swoją własną stronę?

Zaczynamy ze stroną internetową

Zakłada, że moment w którym słyszysz, że potrzebujesz strony internetowej to moment gdy słyszysz „zapłać kupę siana za coś co w sumie i tak nie będzie nikomu potrzebne a jeszcze będę musiał do tego dokładać”. W dużym uogólnieniu – masz rację. Posiadanie strony tylko po to, żeby ją mieć jest trochę bez sensu. Trzeba starać się jakkolwiek dbać o jej rozwój podobnie jak dbasz o rozwój swojej firmy.

Stronę możesz wykorzystać do pochwalenia się swoimi realizacjami, osiągnięciami czy wskazać szczegóły swoich usług. Może być to po prostu przydatne do dostarczania użytkownikom i klientom informacji o Twojej firmie i zaoszczędzić Twój czas sprawiając, że odpowiedzi na najważniejsze pytania znajdować się będą na stronie.

Ale okey, to po co Ci strona to jedno. Druga sprawa, jak się za jej budowę zabrać. Najprostsze co przychodzi do głowy to „zlecić komuś jej zbudowanie”. Problem w tym, że trzeba liczyć się z kosztami. Druga opcja to stworzyć samodzielnie. Pojawia się jednak pytanie: „jak?. Istnieją darmowe lub dosyć tanie kreatory takie jak wix.com, squarespace czy inne podobne które w sposób wizualny oferują możliwośc wyklikania swojej strony. Co prawda efekt naszych prac może nieco odbiegać od założeń ale co do zasady – możemy stworzyć własną stronę. Naturalnie zaraz okaże się, że strona stworzona na takim kreatorze wcale nie musi dobrze zachowywać się w Google co prędko wypunktują specjaliści SEO. Czy warto jednak się tym przejmować? No trochę tak. Po co masz poświęcać swój czas na tworzenie strony skoro i tak okaże się w ostateczności, że nie spełnia ona swoich podstawowych założeń tj. nie generuje ruchu i nie zarabia na siebie? Jeżeli jednak Twoja strona ma być tylko miejscem gdzie Ty będziesz odsyłał potencjalnych klientów – to może być zupełnie wystarczające rozwiązanie.

Najważniejsze przy posiadaniu strony internetowej jest odpowiedzenie sobie na pytanie: Czego użytkownik strony chciałby się ode mnie dowiedzieć aby nawiązać ze mną współpracę i na tej podstawie zabrać się za prace związane z budową witryny. Naturalnie, rzuć okiem co ciekawego robi Twoja konkurencja, jakie są aktualne trendy i popularne rozwiązania stosowane na stronach internetowych jednak przede wszystkim zadbaj o to aby treści na Twojej stronie spełniały potrzeby użytkowników. Mając taki fundament, łatwiej będzie Ci potem rozwijać swoją stronę o treści i elementy które będą działać na korzyść widoczności Twojej strony. O co dokładnie chodzi? Omówimy to w innym miejscu.

Fundamenty działań SEO

Wróćmy jednak na chwilę do fundamentów. Napisałem, że zadbanie o użytkowników będzie fundamentem do dalszych działań i jest to prawda. Istnieją jednak 3 obszary które są wręcz podstawowymi obszarami o któ®e musisz zadbać aby mieć pewność, że działania SEO na Twojej stronie będą zrealizowane prawidłowo.

Mowa tu o:

  1. Technologii
  2. Treści
  3. Promocji strony

Fundamenty SEO: technologia

Kwestie techniczne delikatnie liznęliśmy w tym wpisie. Chodzi tu między innymi o dobór odpowiednich narzędzi i rozwiązań do naszych podrzeb. To także zadbanie aby treści i materiały które chcemy zaprezentować użytkownikom pojawiały się bezproblemowo, szybko i w przewidywalny sposób – niezależnie od urządzenia z którego korzysta użytkownik. Można powiedzieć, że chodzi tu o zadbanie o takie kwestie jak Crawl Budget oraz Podstawowe Wskaźniki Internetowe. Więcej o nich dowiesz się wkrótce. Zagadnienia techniczne to także kwestie związane z tym jak nasza strona jest czytana i umieszczana przez roboty Google (Wynaidowanie (crawl), Indeksacja (index) oraz Renderowanie strony (render) ). Przy mniejszych stronach, ilość problememów i wymagań znacząco zmniejsza się. Trudność pojawia się w momencie gdy na naszej witrynie zaczynamy faktycznie rozbudowywać treści i zasoby pod poprawę SEO jako takiego.

Fundamenty SEO: treść

Kwestie związane z treścią to nie tylko – o czym już wspominałem – dopasowanie się do potrzeb użytkowników. To także umiejętność umieszczenia odpowiednich słów kluczowych, zwrotów które mogą wyszukiwać użytkownicy czy kwestie związane z linkowaniem między wpisami. To jednak nie wszystko, tworząc treści musimy zadbać o to, jak będą one prezentowały się w wynikach wyszukiwania np. poprzez meta znaczniki, jaki odczucia będzie miał użytkownik po wejściu na naszą stronę (SXO) oraz czy uda nam się zadbąć o utrzymanie tego użytkownika (bounce rate) czy nawet zaanagażowanie go w inne treści na naszej stronie (CTR). Te i wiele innych kwestii będzie decydujących o tym, na jakie słowa kluczowe/zapytania pojawi się nasza strona internetowa w wyszukiwarce oraz jak dobrze będzie radziła ona sobie w konwertowaniu użytkowników na potencjalnych klientów.

Fundamenty SEO: linki przychodzące

Ostatnim fundamentalnym elementem budowania naszej strony jest Promocja. W największym uproszczeniu chodzi tu o budowanie widoczności w wyszukiwarce Google poprzez pozyskiwanie wzmianek i linków przychodzących do naszej strony. Pozyskiwać można je na wiele różnych sposobów – od kupowania artykułów sponsorowanych, zlecanie marketingu szeptanego, realizowanie outreach’u, budowanie zaplecz (PBN) na próbie działań SEO-PR. A to i tak nie wszystkie możliwości budowania widoczności. Te jednak są najszczerzej dostępne dla niemal każdej osoby z minimalnym chociaż budżetem reklamowym. Co istotne, promocja i linkowanie może tyczyć się tak naszej strony internetowej jak i profili w social mediach. Różnica jest jednak taka, że profile w social mediach będą zachowywać się w nieo mniej przewidywalny sposób niż nasza strona internetowa.

Co dalej?

Zacznijmy od przygotowania treści na Twoją stronę. Zobacz, jak przygotować treści na stronę internetową w taki sposób, żeby budowały one pozycje, widoczności i zainteresowanie użytkowników. Aby przygotować treść na stronę sprawdź wpis: Jak tworzyć treści na stronę.

Wkrótce zajmiemy się kwestiami technicznymi takimi jak prędkość strony, podstawowa analityka, struktura strony czy ogólna struktura strony. Na koniec zajmiemy się promocją witryny poprzez pozyskiwanie linków przychodzących oraz promocją w nieco innych, mniej oczywistych kanałach promocji. Warto na pewno sprawdzić czym są Podstawowe Wskaźniki Internetowe oraz Crawl Budget.