Wyszukiwanie nowych tematów na treści które warto opisać i opublikować na stronie, zawsze wygląda podobnie. Przedstawione poniżej działania są tymi które stosujemy przy przygotowywaniu nowych tematów oraz opracowywania struktury artykułów.
W tym konkretnym przypadku przedstawię tylko narzędzia z których korzystamy a do których Wy także możecie mieć bez problemu dostęp.
Mowa o narzędziach takich jak Senuto, Semstorm czy SurferSEO. Generalnie narzędzia te są co do zasady podobne w działaniu pod kątem wyszukiwania tematów, jednak jak to zwykle bywa – diabeł tkwi w szczegółach i o tych szczegółach sobie też trochę pogadamy.
Nie przedłużając jednak, przejdę do listy działań wymaganych do wykonania.
Idea/Pomysł na wpis
Nie istnieje niestety miejsce gdzie otrzymamy gotową listę tematów wartych opisania. Każdorazowo, trzeba na wpis mieć jakiś pomysł. Może chodzić o temat związany z jakimś popularnym obecnie tematem, a może chodzić o zbudowanie widoczności na słowa kluczowe z których potencjalnie będzie dużo wejść z Google.
Warto mieć na uwadze zbliżające się święta, wydarzenia czy ogólnie powracające regularnie kwestie. Może chodzić o Wielkanoc, Dzień dziecka ale także o radzenie sobie z upałem czy jesienną chandrą. Dobrze też myśleć trochę w przyszłość – wkrótce temat depopulacji, starzenia się społeczeństwa oraz rozwiązań dla seniorów może być po prostu „na topie”.
Można także podejść do kwestii wymyślania tematów w taki sposób, że zbieram listę słów kluczowych o dużym wolumenie wyszukań i na ich podstawie, budujemy jeden lub szereg artykułów starając się zbudować widoczność w Google.
Niestety – nie ma możliwości zebrania z jakiegokolwiek narzędzia informacji na temat tego “o czym warto dziś pisać”. Pomocne mogą być jedynie informacje związane z ilością wyszukiwań oraz trendami na przestrzeni roku (dla słów kluczowych z historią) oraz ewentualnie z potencjalnymi trendami w ostatnim czasie (na bazie Google Trends).
Wskazówką na temat wartych opisania tematów mogą być trendy na Twitterze lub innych sieciach społecznościowych. Często jednak trendy te wywoływane są przez jakąś opublikowaną na portalach wiadomość.
Zakładam jednak na tym etapie, że mamy już pomysł na temat i, że możemy przejść do narzędzi w poszukiwaniu potencjalnych tematów oraz planowania struktury samego wpisu.
Wyszukiwania słów kluczowych
Zakładam do celów tego poradnika, że naszym celem będzie opracowanie tematu związanego z “cukrzycą”. O ile jest to temat medyczny, tak oczywiście łączy się też mocno z kulinariami – jeść trzeba a będąc chorym na cukrzycę, trzeba uważać co, kiedy i jak się je aby nie pogorszyć swojego stanu zdrowia. Będzie to też dobry przykład na pokazanie jak z jednego tylko słowa kluczowego, można opracować wiele różnych tematów pokrywając go tematycznie całkowicie.
Także, naszym wybranym słowem kluczowym jest: Cukrzyca.
Popularność słowa kluczowego
Aby zbadać popularność słowa kluczowego musimy skorzystać np. z SENUTO lub Semstorm gdzie otrzymamy wiele szczegółowych danych.
Analiza słów kluczowych w SEMSTORM
UWAGA. Widoki przedstawione poniżej w SEMSTORM są budowane z włączoną opcją “Zaawansowane”. Suwak dostępny jest na dole z lewej strony:
Krótkie wprowadzenie do raportu “Słowa kluczowe” w Semstorm i tego, jakie dane możemy tam znaleźć:
Jeżeli w głównym okienku wyszukiwarki wpiszemy interesujące nas słowo kluczowe, otrzymamy nawet kilkaset propozycji słów kluczowych bazujących na wpisanym przez nas zapytaniu.
Propozycje słów kluczowych
Co istotne, lista ta generowana jest na podstawie podpowiedzi z autosuggesta Google ale także z Youtube czy allegro czy popularnych hashtagów np. na instagramie.
Im popularniejsze słowo kluczowe wpiszemy, tym więcej propozycji słów kluczowych otrzymamy.
Lista propozycji jest okey do dalszej analizy i podglądu na szerszy plan w kwestii tego, czego użytkownicy szukają w Google. Nie otrzymamy jednak w tym widoku informacji na temat popularności poszczególnych słów kluczowych czy trendów. Aby to zrobić, konieczne jest skorzystanie z innych narzędzi dostępnych w ramach raportu “słowa kluczowe”.
Z powyższego raportu wybrałem do dalszych prac następujące słowa kluczowe:
- cukrzyca
- cukrzyca typu 2
- cukrzyca typu 1
- cukrzyca typu 2 objawy
- cukrzyca dieta
- cukrzyca przyczyny
- cukrzyca objawy
- dieta bez glutenu a cukrzyca
- ciastka bez cukru a cukrzyca
- budyń bez cukru cukrzyca
- czarny bez sok a cukrzyca
- dieta bez węglowodanów cukrzyca
- cola bez cukru a cukrzyca
- mleko bez laktozy a cukrzyca
- cukrzyca bez lukru
- cukrzyca co jeść
- cukrzycą co jeść tabela
- co jeść cukrzyca typu 2
- cukrzyca co można jeść
- cukrzyca co zamiast cukru
- cukrzyca co jeść przed snem
- cukrzyca co pic
- cukrzyca co jeść na obniżenie cukru
- cukrzyca co jeść a czego nie
- cukrzyca jaki makaron
- cukrzyca jaki chleb
- cukrzyca ile posiłków dziennie
Lista wydaje się długa chociaż jeżeli przeczyta się powyższe propozycje, łatwo zauważyć, że mamy tam dosyć podobne zapytania lub powiązane tematycznie. Nie ma także jeszcze informacji na temat ilości wyszukań czy trendów. Taka surowa lista jest jednak dobrym punktem wyjścia do dalszej analizy i obmyślania tego co warto w treści dodać.
Analiza popularności
Wybrane słowa kluczowe warto sprawdzić pod kątem popularności wyszukań. Na tej bazie możliwe będzie dalsze opracowywanie konkretnych tematów oraz struktury wpisów.
Aby wykonać taką analizę musimy wybrane słowa kluczowe przepuścić przez narzędzie “Statystyki”.
Dzięki tej analizie otrzymamy informację mówiącą nam które z wybranych słów kluczowych posiadają największy wolumen ruchu. Można także w kolumnie “trendy” podglądnąć w jakim miesiącu ilość wyszukiwań słowa kluczowego jest największa.
Istotne jest w tym zestawieniu to, że otrzymamy informacje tylko na temat podanych słów kluczowych.
Jeżeli chcemy na bazie wybranych słów kluczowych otrzymać nowe propozycje wraz z informacjami o ilości wyszukań i trendach to możemy skorzystać z widoku SEO w sekcji Słowa kluczowe.
Ten widok pozwoli nam podać maksymalnie 10 słów kluczowych na bazie których narzędzie przedstawi nam wiele propozycji powiązanych z interesującymi nas słowami kluczowymi.
Narzędzie “SEO” przydać się może do wyszukiwania słów kluczowych które mogą nie być oczywiste na pierwszy rzut oka.
Uwaga: Tak w narzędziu Statystyki jak i SEO, możemy pobrać sobie listę słów kluczowych i korzystać z niej w Excelu. Może być to przydatne przy bardzo dużej ilości danych.
Analiza słów kluczowych w SENUTO
Analiza słów kluczowych jest bardzo podobna do tego co oferował Semstorm pod kątem wyniku – także tutaj otrzymamy listę słów kluczowych. Co zatem innego jest w SENUTO? Cóż całe flow wyszukiwania informacji i ich filtrowanie prezentuje się zgoła inaczej.
Baza słów kluczowych
W Senuto znaleźć możemy moduł Baza słów kluczowych który pozwala nam wyszukiwać dane dotyczące słów kluczowych lub słowa kluczowe powiązane z konkretną domeną czy nawet podstroną! To bardzo przydatne w momencie gdy chcemy szybko sprawdzić jak radzą sobie wpisy konkurencji i co musimy uwzględnić w naszych wpisach aby pozycja naszego wpisu była wysoka.
Moduł Baza słów kluczowych pozwala nam także na wyświetlenie słów kluczowych powiązanych z naszym zapytaniem. Przykładowo dla naszego wybranego słowa „cukrzyca” otrzymujemy ponad 10 tysięcy powiązanych słów kluczowych! To ogromna ilość. Możemy ją łatwo filtrować czy to w Senuto czy pobierając listę w formie arkusza.
Co istotne, Senuto daje nam też dostęp do – łącznie – 4 raportów dotyczących wyświetlanych słów kluczowych:
- Podsumowanie, gdzie mamy wylistowane wszystkie słowa kluczowe
- Pytania, które są wybranymi przez Senuto zapytaniami zawierającymi pytanie. Często dobrze nadają się jako tytuły artykułów!
- Słowa zależne, czyli informacja o tym jakie pary lub zbiory słów należy użyć w naszej treści aby mieć treść conajmniej tak dobrze nasyconą pod SEO jak konkurencja
- Grupy słów, to świetne rozwiązanie do szybkiego zbudowania media planu. Otrzymujemy tam zestawy słów kluczowych które można opisać w jednym rozbudowanym wpisie lub w wielu mniejszych.
Do tego jeszcze, Senuto posiada jedną bardzo fajną funkcję – będąc na Podsumowaniu, możemmy kliknąć w lupkę otrzymując bardzo zaawansowaną analizę wyników wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. Szybki rzut oka na taki raport i już wiemy z kim przyjdzie się nam „bić” o pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
Na pytanie które rozwiązanie wybrać, można ująć to tak:
Semstorm posiada niższy próg wejścia pod kątem wymaganej wiedzy związanej z SEO i marketingiem. Senuto natomiast dostarcza ogromnej ilości danych które można przekuć w nieocenioną wiedzę. Dodatkowo, po połączeniu Senuto i Whitepress, pojawia się przed użytkownikami sporo nowych możliwości. W Senuto znajdziemy także wiele ciekawych integracji które jednak nie zawsze będą nam przydatne w pracy, zwłaszcza gdy nasze działania SEO nie są bardzo zaawansowane.
Jakie słowa kluczowe brać pod uwagę tworząc treść na stronę?
Nie zawsze najlepsze będą słowa kluczowe o największej ilości wyszukań! Można z całą pewnością założyć, że im więcej wyszukań ma jakieś słowo kluczowe, tym trudność zbudowania widoczności na nie, wzrasta. Oczywiście warto myśleć o budowaniu widoczności na takie słowa kluczowe, jednak nie jako główny cel a bardziej jako długofalowe działanie. Zdecydowanie warto na początku opisywać mniej wyszukiwane tematy. Może się bowiem zdarzyć, że mimo faktu, że narzędzie pokazuje np. 100 albo 1000 wyszukań na miesiąc ich faktyczna ilość może być zdecydowanie większa. Dodatkowo, trzeba mieć na uwadze, że artykuł może pojawiać się w Google na więcej niż jedno słowo kluczowe co oznacza, że faktyczna ilość wyszukiwań słów kluczowych powiązanych z artykułem może być dużo większa!
Na pewno jednak warto brać pod uwagę słowa kluczowe które mają co najmniej 100 wyszukań miesięcznie. Trzeba zwrócić także uwagę na fakt, że czasem słowa kluczowe mające zero wyszukań mogą tak naprawdę dopiero zyskiwać na popularności lub z jakiegoś powodu nie być uwzględnione przez narzędzie! Najlepiej zweryfikować to, wpisując dane słowo kluczowe do Google i sprawdzić czy istnieją tam treści przygotowane pod dane słowo.
Jak opracować temat wpisu?
Mając wybrane słowa kluczowe, warto posegregować je tematycznie. Można do tego celu wykorzystać Senuto albo starego dobrego Excela. Nie mniej jednak, można je podzielić na:
Ogólne:
- cukrzyca
- cukrzyca ciążowa
- cukrzyca objawy
- …
Słowa powiązane:
- cukrzyca typ 1 objawy
- cukrzyca ciążowa dieta
- cukrzyca typ 2
- …
Ponadto, jak widać na liście słów kluczowych wskazanej wyżej, nie brakuje słów kluczowych które nie można określić inaczej niż długi ogon. Największym wyzwaniem jest zebrać te wszystkie informacje i stworzyć z tego jeden konkretny temat.
Na bazie słów kluczowych, da się zauważyć, że pewną popularnością cieszą się zapytania – ogólnie ujmując – o dietę przy cukrzycy.
Można zatem, na bazie powyższego przyjąć, że tematem naszego wpisu będzie:
“Dieta przy cukrzycy – co jeść mając cukrzycę aby czuć się lepiej”. Tytuł składa się ze słowa kluczowego, powtórzenia głównego słowa oraz jakiegoś rodzaju zachęty, ukłonu w stronę użytkownika. Naturalnie, temat może być krótszy – np. “Co jeść w czasie cukrzycy” albo “Dieta przy cukrzycy”. Ogólnie jednak chodzi o to aby w tytule pojawiło się słowo kluczowe.
Jak budować strukturę wpisu?
Wiedząc już, że mamy też sporo powiązanych z tym tematem długoogonowych słów kluczowych, możemy mniej więcej zaplanować strukturę naszego wpisu! Będzie ona kluczowa dla zbudowania dobrej widoczności w Google.
Na tym etapie, warto rozważyć, czy chcemy zbudować jeden rozbudowany wpis który będzie kompleksowo opisywała temat czy może chcemy rozbić go na kilka mniejszych tekstów które będą się uzupełniały. Biorąc pod uwagę zachowanie użytkowników w internecie oraz to, że przede wszystkim informacje wyszukiwane są przez telefony komórkowe, relatywnie krótsze wpisy podlinkowane wewnętrznie między sobą, będą prawdopodobnie lepsze.
Jaka jest różnica w budowie wpisów w zależności czy będzie to jeden długi wpis czy kilka mniejszych?
Dłuższy wpis będzie miał dużo bardziej skomplikowaną strukturę. Poza nagłówkami <h2> które dzieliły by nasz wpis na kolejne sekcje, konieczne byłoby najpewniej dodanie kolejnego poziomu nagłówków <h3> które dzieliły by sekcje na nagłówki i pod-sekcje. Aby struktura takiego rozbudowanego wpisu wyglądała naturalnie, konieczne byłoby przygotowanie naprawdę sporej ilości treści. Nie ma bowiem nic gorszego niż na siłę dodawane nagłówki tylko po to aby znalazły się one w publikacji.
W przypadku krótszych wpisów trzeba pamiętać aby w sekcjach zarezerwować miejsce na większą ilość linkowań wewnętrznych w przyszłości.
Przejdźmy jednak do tworzenia struktury wpisu. Mamy nasz temat: Dieta przy cukrzycy – co jeść mając cukrzycę aby czuć się lepiej.
Mamy także słowa kluczowe:
- dieta bez glutenu a cukrzyca
- ciastka bez cukru a cukrzyca
- budyń bez cukru cukrzyca
- czarny bez sok a cukrzyca
- dieta bez węglowodanów cukrzyca
- cola bez cukru a cukrzyca
- mleko bez laktozy a cukrzyca
- cukrzyca bez lukru
- cukrzyca co jeść
Wiemy już zatem, że interesujące mogą być tematy:
- Co pić mając cukrzycę
- Jakie przekąski można jeść przy cukrzycy
- Jak pogodzić dietę przy cukrzycy z innymi schorzeniami
- Cukrzyca a diety odchudzające/dla osób uprawiających sporty
Finalnie więc można przygotować artykuł o takiej oto strukturze:
Zaznaczam, że jest to przede wszystkim pod SEO więc wszelkie powtórzenia i upychanie słów kluczowych jest niezbędne. Można oczywiście zbudować strukturę w oparciu o wyrażenia bliskoznaczne.
Tytuł Dieta przy cukrzycy – co jeść mając cukrzycę aby czuć się lepiej.
Wstęp opisujący pokrótce czym jest cukrzyca i z czym się wiąże – informacje dla osób które nie chorują na cukrzycę ale zbierają na jej temat jakieś dane.
Nagłówek: Dieta w cukrzycy – o tym pamiętaj
W tej części opisać można ogólne założenia wybranego tematu – dlaczego jest on istotny i o czym należy ogólnie pamiętać – np. o tym aby przyjmować leki i uważać na cukier.
Nagłówek: Co jeść mając cukrzycę?
Ogólna informacja na temat tego co można jeść i na co trzeba uważać przy przygotowywaniu posiłków. Można przy okazji podlinkować przepisy lub artykuły dokładniej opisujące przygotowywanie posiłków.
Nagłówek: Przekąski bez cukru – dieta przy cukrzycy
W tym miejscu opisać można przekąski, ciasta, słodycze i wszelkie “uprzejmniacze” które można przygotować sobie mając cukrzycę. Wszelkie przepisy i porady mile widziane.
Nagłówek: Dieta cukrzyka a inne schorzenia
Opisujemy tu jak można poradzić sobie z przygotowaniem posiłków dla cukrzyka w sytuacji gdy mamy np. nietolerancję glukozy albo alergię na orzechy.
Każdą z tych sekcji można rozbić na dodatkowe pod-sekcję. Można wykorzystać do tego celu słowa kluczowe. W ten sposób np. w nagłówku o przekąskach możemy dodać sekcje:
- Zamiennik cukru przy cukrzycy
- Co stosować zamiast lukru mając cukrzycę
Taki pod-sekcji nie musi być wiele. Nie musi być ich tak naprawdę wcale. Warto jednak mieć na uwadze, że każda z “dużych” sekcji, powinna linkować do innych treści na stronie – najlepiej powiązanych tematycznie.
Jak powinny być zbudowane wpisy?
Nie ma jakiegoś jednego limitu znaków, czy zaleceń dot. tego co w artykule ma się znaleźć lub nie. Warto podglądać wpisy konkurencyjnych serwisów – nawet tych nie powiązanych tematycznie! – przeanalizować czy da się coś napisać lepiej? W bardziej urozmaicony sposób? A może jakiś element tematu nie został w ogóle poruszony mimo tego, że “aż się o to prosiło”?
Aby być pewnym, że wszystko we wpisie jest przygotowane poprawnie pod kątem SEO, sugeruję skorzystać z jednego z narzędzi:
- Asystent Contentu w Semstorm: https://app.semstorm.com/editor.
- Edytor treści w SurferSEO: https://app.surferseo.com/drafts
- Całe narzędzie Contadu.com (wczesniej Cont.ai): https://app.contadu.com/
Dzięki tym narzędziom, można wpisać interesujące nas słowa kluczowe, oraz opracować treść mając jednocześnie stałą informację o optymalizacji wpisu. Nie są to narzędzia idealne, szczególnie dla bardziej niszowych tematów ale na pewno pomocne przy opracowywaniu treści.
Pamiętaj aby budując treści, mieć na uwadze użycie słów kluczowych w „wersji” dokładnie tych które nas interesują (exact match) jak i synonimów czy wyrażeń bliskoznacznych (partial match oraz broad match).
Jak wykorzystać Google Trends?
Google Trends będzie przydatne przede wszystkim przy tematach które miałyby zbudować widoczność w usłudze Google News. W pozostałych przypadkach, raczej pożyteczność tego narzędzia będzie niewielka.
Można spróbować wykorzystać Google Trends do pozyskania informacji na temat słów kluczowych które potencjalnie mogą zyskiwać na popularności w niedługim czasie ALE nie zostały uwzględnione w raportach Semstorm.
Można też – jeżeli temat jest względnie popularny, rzucić okiem na “Podobne zapytania”.
Dzięki tej opcji, można szybko podglądnąć, jak zmienia się popularność danego słowa kluczowe w ostatnim czasie. Może być to pomocne przy podjęciu decyzji na który temat warto tworzyć artykuły.
W przypadku tematu który jest nam całkowicie obcy lub na temat którego mamy nikłe pojęcie, warto wpisywać w Google Trends ogólne słowa kluczowe. Poniżej poza “podobnymi zapytaniami” mamy także “Podobne tematy”. Mogą one wskazać nam jakie tematy/słowa kluczowe zyskują na popularności.
Można w ten sposób odszukać wiele interesujących słów kluczowych jednak wciąż potrzebne będzie narzędzie do weryfikowania ilości wyszukań czy przedstawienia wyrażeń bliskoznacznych
Trzeba mieć jednak na uwadze, że to, iż coś jest popularne w Google Trends nie oznacza wcale, że temat ten będzie popularny stałe. Może tu chodzić o tydzień, miesiąc czy kwartał. Rzadko będzie tu chodziło o cały rok. Wciąż warto zebrane dane przepuścić przez Semstorm aby sprawdzić jak wygląda ilość wyszukań.
Jak tworzyć treści na strony internetowe zgodne z SEO?
A jak przygotować „ciało” dokumentu aby było zgodne z SEO? O tym przeczytasz w innym naszym artykule dotyczącym tego Jak tworzyć treści na strony internetowe w zgodzie z SEO?. Zapraszam do lektury.
Dodaj komentarz