Meta znaczniki – co to jest?
Zacznijmy od podstaw. Jeżeli wiesz o co chodzi z meta znacznikami to śmiało przejdź dalej do konkretnych porad, inspiracji i pomysłów. Warto rzucić okiem na wpis w którym trochę o meta znacznikach już zostało napisane przeze mnie: Jak budować treści pod SEO.
Meta znaczniki nie mają dla użytkowników żadnego znaczenia. Chociaż – przepraszam – jak dodajesz stronę do ulubionych w przeglądarce, znacznik title będzie wykorzystywany do nazwania Twojej zakładki. Oczywiście zawsze możesz ten tekst zmienić także, przydatność dla użytkownika to mocne 2/10 🤷.
Z meta znaczników (nazywanych też meta tagami) korzystają przede wszystkim roboty indeksujące. Nie ma znaczenia czy chodzi tu o Google, czy Bing czy DuckDuckGo – każda z tych wyszukiwarek wykorzystuje meta znaczniki do budowania wyglądu swoich wyników wyszukiwania! Każdy tytuł i opis wyniku opracowywany jest na bazie tego co znajduje się w kodzie strony w znacznikach <title> oraz <meta name=”description” content=”…”>.
Każdy niebieski napis w wynikach wyszukiwania (wyłączając mapki i reklamy) to tekst zawarty w znaczniku <title>. Z kolei każdy dłuższy, szary tekst to efekt tego co znajduje się w meta opisie (meta description).
Meta znaczniki – jak dodać na stronie?
Mimo faktu, że meta znaczniki powinny być standardem we wszystkich CMS (systematach do zarządzania treścią), to wciąż, konieczne jest często instalowanie dodatkowych wtyczek/pluginów które rozbudują właściwości CMS o szeroko rozumiane funkcjonalności SEO. W tym oczywiście – o możliwość uzupełniania meta znaczników.
Generalnie chodzi o to aby w kodzie strony znalazły się dwie dodatkowe linijki:
<head> ... <title>Moj tytuł strony. Dowolna treść</title> <meta name="description" content="tutaj umieszczam mój opis który pojawi się w wynikach wyszukiwania"> ... </head>
Znaczniki te muszą znaleźć się w sekcji <head> kodu strony aby były poprawnie interpretowane przez wyszukiwarkę.
Jaka wtyczka do SEO dla mojego CMS?
Jak wspomniałem, niektóre CMSy potrzebują dodatkowych wtyczek aby móc dodawać meta znaczniki na stronie.
Poniżej prezentuję przykładowe wtyczki dla najpopularniejszych CMS. Zaznaczam – nie testowałem wszystkich osobiście.
WordPress – The SEO Framework, All in One SEO pack, SEO WordPress, YOAST (zachęcam z niego nie korzystać)
Presta – SeoPro All-In-One, SEO Meta Tags Manager, Meta Tag Manager, Pozycjonowanie Premium, Pozycjonowanie Advanced
Drupal – Metatag
W większości oprogramowania dostarczanego jako SaaS (Site as a Service) istnieją pola – różnie nazwane – które pozwalają na umieszczenie odpowiednich meta znaczników. Często sekcje te nazywać się mogą: „seo”, „pozycjonowanie”, „marketing”, „wyszukiwarka” lub podobnie.
Meta keywords – nie zawracaj sobie tym głowy!
Często spotkać można w różnych wtyczkach, wciąż pojawiające się pole pozwalające na umieszczenie tekstu w polu „meta keywords”. W teorii, powinno się tam wpisywać słowa kluczowe które są powiązane z prezentowaną przez nas podstroną/wpisem.
W praktyce – szkoda nawet ułamka sekundy na uzupełnianie tego pola. Dlaczego? Od 11 lat (!!!!!!) znacznik ten NIE JEST wspierany przez Google przy określaniu czegokolwiek. Umieszczanie czegokolwiek w znaczniku keywords jest absolutnie bezsensowe i nie ma żadnego wpływu na budowanie widoczności! Zobacz sam (artykuł po angielsku): Google does not use the keywords meta tag in web ranking.
Pamiętaj: Te słowa które chciałbyś umieścić w znaczniku keywords, umieść w treści swojego artykułu (oczywiście z głową i nie obok siebie).
Brak meta znaczników – co się stanie?
Jeżeli nie planujesz uzupełniać meta znaczników – z dowolnego powodu – nic się nie dzieje. Google, oraz inne wyszukiwarki nauczyły się analizować dostępną treść na stronie w taki sposób, że są w stanie samodzielnie opracować sensowne tytuły i opisy. Trzeba jednak zaznaczyć, że przygotowane przez algorytmy wyszukiwarki meta znaczniki nie będą jakoś wybitnie interesujące i angażujące użytkowników.
Generalnie – nie dodając meta znaczników w ogóle – nic złego się nie dzieje. Po prostu tracisz szansę na poprawę widoczności swojej strony w wynikach wyszukiwania 🤷.
Jak tworzyć meta znaczniki dobre dla SEO?
Przede wszystkim rzuć okiem na ten akapit w poradniku Jak budować treści pod SEO. Znajdziesz tam konkretne przykłady tego jak można przygotować meta znaczniki. Parę rzeczy może się zdublować z informacjami z tamtego artykułu. Biorąc jednak pod uwagę, fakt, że jest tam jakieś 25 tysięcy znaków, wyobrażam sobie, że niekoniecznie będzie Ci się chciał wertować całego artykułu 🐹
Title – meta znacznik tytułu
⚠️ Zacznijmy od tego, że poprawne opracowanie treści w znaczniku <title> ma realny wpływ na pozycję w Google. To co wpiszesz w title, będzie wprost terminowało o tym czy pozycja Twojej podstrony wzrośnie czy nie.
➡️ Zalecane jest aby title miał maksymalnie około 65-68 znaków. Co się stanie jeżeli będzie miał tych znaków mniej lub więcej? Najpewniej otrzymasz powiadomienie w Google Search Console z informacją o za krótkich/za długich title.
Czy jest to błąd krytyczny? Nie. W przypadku za krótkich title, jest to sygnał, że nie wykorzystujesz w pełni możliwego potencjału jaki daje Ci Google. Jeżeli natomiast Twoje title są za długie – będą brzydko wyglądać w wynikach wyszukiwania. Na końcu tekstu pojawią się trzy kropki. Czy może to spowodować problemy z widocznością? NIE.
W sklepach internetowych gdzie mamy bardzo długie nazwy produktów, cieżko jest czasami zapanować nad odpowiednią długością title. Można też pokusić się o stworzenie bardzo długiego title w taki sposób aby umieścić w nim jak najwięcej słów kluczowych. Zobacz sobie Title tego wpisu 😎.
Ja osobiście meta znaczniki zawsze staram się budować w oparciu o taki schemat:
[słowo kluczowe/fraza kluczowa] - [słowo kluczowe w wariancie] - [lokalizacja] - [zachęta]
Przykładowo dla słowa kluczowe „kubek z kawą”
Kubek z kawą - Pijemy kawę w kubku - Zobacz jak pić kawę w kubku!
Dlaczego stosuję taki schemat? Zawsze dodając title, mam z tyłu głowy, że każde słowo w title powinno być w stanie stworzyć parę, trójkąt lub inny rodzaj połączenia między sobą:
Google Moja Firma – jak stworzyć wizytówkę w wizytówkach Google – Poradnik
Mając taki title możemy wyróżnić takie pary/grupy słów kluczowych:
- Google Moja Firma Poradnik
- jak stworzyć wizytówkę w Google Moja Firma
- Google Moja Firma w wizytówkach Google
- wizytówki Google Poradnik
- jak stworzyć wizytówkę w w wizytówkach Google
oraz wiele, innych dłuższych i krótszych kombinacji. Na bazie danych o ilości wyszukań słów kluczowych można stosować w title różne rodzaje kombinacji. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tej kwestii – odezwij się do nas.
Title to tylko słowa kluczowe?
Absolutnie nie! Pamiętaj o tym, że to co wpiszesz w title, pojawi się w wynikach wyszukiwania, jako niebieski, wyróżniony tekst. Jeżeli dodasz tam nieatrakcyjny, nieciekawy opis – użytkownicy nie klikną w Twój wynik! Musisz znaleźć złoty środek, na który nikt jeszcze nie znalazł dokładnej porady, jak pogodzić potrzebę umieszczenia słów kluczowych oraz zachęty do kliknięcia.
Jakie zachęty można dodać? Co zwróci uwagę użytkowników na Twój wynik wyszukiwania? A co zwraca Twoją uwagę na różne strony?
Zielonka szuka czyli meta znaczniki w akcji
Jeżeli jesteś w jakimś temacie zielony, najpewniej wyszukujesz od pierwszego wyniku do kolejnego. Otworzenie 10 stron z wyników wyszukiwania jest tu tak naturalne jak to, że kanapka posmarowana masłem zawsze spadnie masłem do dołu.
W momencie gdy trafisz wynik który rozwija Twoje pytanie, zmieniasz zapytanie w Google i szukasz bardziej konkretnych odpowiedzi. Zaczniesz też instynktownie omijać np. strony z filmami albo fora internetowe.
Czyli, najpierw nie wiedząc o temacie nic, szukać będziesz na kolejnych zaprezentowanych przez Google stronach. W momencie gdy dowiesz się już czegoś więcej (będziesz mieć jakiś punkt zaczepienia) zaczniesz wyszukiwać konkretnych rodzajów stron które dostarczą Ci konkretną odpowiedź.
Po czym jednak będziesz decydował czy dana strona jest w kręgu Twoich zainteresowań czy też nie?
- Domena strony/Brand
- Tytuł strony (tekst na niebiesko)
- Poziom zagnieżdżenia dokumentu (URL)
- Opis storny (tekst na szaro)
Nie działa to może zawsze w taki sposób ale w zdecydowanej większości tak właśnie będziesz podejmować decyzję o tym, czy w wynik kliknąć, czy nie.
Wniosek? O znacznik title trzeba dbać!
Meta opis – pokaż jak dbasz o użytkownika
Jeżeli widzisz, że w opisie strony, ktoś stara się Ciebie zainteresować, do tego pogrubione są słowa kluczowe, to możesz mieć pewność, że ten ktoś zadbał o SEO swojej strony.
Musisz wiedzieć, że meta opis nie ma większego wpływu na budowanie pozycji w Google. Niestety. Nie znaczy to jednak, że masz się nim w ogóle nie zajmować i nie dbać o niego! Co to, to nie! Dobrze przygotowany meta opis będzie miał znaczący wpływ na ilość przejść z Google na Twoją stronę (poprawi CTR Twojej strony).
Jak wykorzystać meta opis
Coś nie zmieściło się w title? Dodaj w meta opisie. Coś z title potrzebuje wyjaśnienia? dodaj to w meta opisie. Chcesz dodać słowa kluczowe, żeby jasno pokazać użytkownikowi – TAK MAMY TO? Dodaj słowa kluczowe do meta opisu.
Jeżeli nic nie przeskrobałeś wcześniej bez problemu dodasz też do swojego meta opisu emotki/emojii! Pewnie nie raz widziałeś już strony które posiadały w swoich opisach emotki takie jak: ✅ ⚠️ czy ⭐️. To nie jest żaden skomplikowany trick. Nie potrzebujesz też nic instalować.
Aby włączyć menu dodawania emojii wystarczy nacisnąć:
Windows: Win+Spacja
MacOs: Control+Command+Spacja
Oczywiście jak ze wszystkim – nie przesadzaj z ilością emotek. Jeżeli w Twoim opisie nie pojawiają się emotki to jest to sygnał, że możliwe, że Twoja strona jest jakkolwiek zablokowana przez takim działanie. Być może kiedyś nadużyłeś funkcjonalności rozszerzonych fragmentów i efektem jest obecna blokada.
Jakie inne elementy możesz umieścić w meta opisie? Pamiętaj, że masz niemal pełną dowolność w kwestii tego co się tam pojawi. Może być to adres e-mail, numer telefonu czy podstawowe informacje o produkcie.
Meta tag, dobrze aby miał nie więcej niż około 168 znaków. Podobnie jak w przypadku title, jeżeli będzie za mało lub za dużo – nic się nie stanie złego. Za mało treści w meta opisie to niewykorzystany potencjał. Za dużo – pojawią się 3 kropki.
Jeżeli zadbamy o odpowiednio sformatowaną i oznaczoną mikroformatami treść, możliwe jest utworzenie rozbudowanego, mocno angażującego użytkowników wyniku! Przykładowo:
albo na przykład:
Wszystko jest kwestią tego jak zadbasz o swoją stronę. Dowiedz się więcej o mikroformatach i danych strukturalnych.
One more thing – Meta znaczniki w Google News
Meta znaczniki nie tylko przydają się przy poprawie widoczności w organicu. To także bardzo ważne element dla usługi Google News. Tytuły newsów które widzisz w w wynikach wyszukiwania pobierane są bezpośrednio w title strony. Znaczy to tyle, że budując meta znaczniki pod usługę Google News musimy skupić się na bardzo konkretnym informowaniu użytkowników o tym co znaleźć można we wpisie.
Nie tylko jednak title będzie tu istotny. Trzeba zadbać też o meta opis! Mimo, że nie widać go w usłudze Google News, będzie on miał pewien wpływ na to czy wpis pojawi się w sekcji „Najważniejsze artykuły”.
Podsumujmy:
- Zalecana długość title: ok. 68 znaków.
- Zalecana długość opisu: ok. 168 znaków.
- Sugerowana długość może być dłuższa. Nie powinna być krótsza.
- W title i opisie można stosować emoji.
- Title wpływa bezpośrednio na pozycję strony!
- Opis ma ładnie wyglądać.
- Oznaczenie treści (mikroformaty, dane strukturalne) może wpłynąć na rozbudowę Twojego wyniku wyszukiwania.
- Google News jest mocno połączony z meta znacznikami
- Brak meta znaczników to nie problem
- Za dużo słów kluczowych może powodować wygenerowanie znaczników przez Google (jak w sytuacji gdyby ich nie było)
Dodaj komentarz