Proces dodawania własnej strony do usługi Google Search Console jest raczej mało skomplikowany. W zależności jednak jakie mamy dostępy do naszej strony i jej zasobów może być to mniej lub bardziej problematyczne. Wciąż jednak proces sam w sobie jest dosyć prosty i nie wymaga najczęściej wiedzy technicznej.
Po co w ogóle dodawać stronę do Google Search Console?
Czy będziesz z Google Search Console korzystał na co dzień? Czy w tej usłudze otrzymasz jakieś informacje, które będą kluczowe dla Twojego biznesu? Czy GSC to jedyne narzędzie, które będzie Ci potrzebne przy prowadzeniu działań SEO? Oczywiście, że nie. Wciąż jednak, jest to miejsce, gdzie będziesz w stanie otrzymać szereg istotnych wskazówek na temat swojej strony internetowej oraz tego jak radzi sobie ona w wynikach wyszukiwania Google oraz w innych usługach Google.
Zdecydowanie lepiej mieć większą ilość informacji na temat swojej strony czy biznesu niż nie mieć tych informacji w ogóle. Może się bowiem okazać, że GSC przedstawi Ci informacje o tym, że Twoja strona może poprawić swoją wydajność co przełożyć się może na lepszą widoczność w wyszukiwarce a to z kolei – zwiększy ruch na Twojej stronie. Finalnie, z pomocą darmowego narzędzia otrzymasz informacje, które realnie będą w stanie pomóc Ci zarobić zdecydowanie więcej pieniędzy!
Czy zatem warto dodawać stronę do Google Search Console? Oczywiście, że tak! Nawet jeżeli będziesz odwiedzał to narzędzie raz na 3 miesiące – warto. A, że jest to narzędzie totalnie za darmo, to w ogóle nie masz argumentów przeciwko. Już teraz dodaj sobie cykliczne wydarzenie w swoim kalendarzu, aby co najmniej raz na miesiąc przeglądnąć dane dostarczane przez Google Search Console.
Jak dodać stronę do Google Search Console?
Sprawa jest prosta, natomiast diabeł tkwi w szczegółach. Masz kilka prostych decyzji do podjęcia w czasie weryfikowania swojej strony jak na przykład to, czy będziesz weryfikował usługę czy całą domenę oraz jaką metodę weryfikacji wybierzesz.
Dodawanie strony do GSC – Prefiks adresu URL czy Domena?

Czym jest Domena a czym Prefiks adresu URL w Google Search Console? Co powinieneś wybrać dodając swoją stronę? W 90% przypadków w zupełności wystarczy Ci uzupełnienie kreatora Prefiks adresu URL. W przypadku jednak, jeżeli posiadasz wiele subdomen czy sekcji swojej strony w ramach jednej domeny, dodanie usługi Domena będzie odpowiednie.
Przykładowo, jeżeli chcesz do GSC dodać adres „semurai.pl” możesz dodać Prefiks adresu URL w postaci „https://domena.pl” i będzie to zupełnie wystarczające. Minusem będzie to, że nie będziesz mieć informacji o adresach takich jak:
- http://domena.pl
- http://www.domena.pl
- https://www.domena.pl
Mając jednak odpowiednio skonfigurowany plik .htaccess, wejście na którykolwiek z powyższych 3 adresów, powinien automatycznie kierować Cię na adres https://domena.pl (lub innym wybrany przez Ciebie – z przedrostkiem www lub bez). Więcej o poprawnej konfiguracji strony znajdziesz w osobnym wpisie w Akademii SEMURAI.
Jeżeli jednak posiadasz stronę, której treści rozłożone są na wielu różnych subdomenach:
- domena.pl
- forum.domena.pl
- blog.domena.pl
- m.domena.pl
itp., a chcesz zbierać globalnie informacje o widoczności czy ruchu dla całej domeny, powinieneś skorzystać z usługi Domena. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać usługę Domeny a następnie dodać każdą subdomenę jako osobna usługa typu Prefiks adresu URL. Możesz dzięki temu zbierać dane globalnie dla całej domeny, ale także dla wybranych elementów.
Prefiks adresu URL | Domena |
---|---|
Jeżeli dodasz: http://example.com/ ✔ http://example.com/sukienki/1234 🅧 https://example.com/sukienki/1234 – https nie pasuje 🅧 http://www.example.com/sukienki/1234 – www. nie pasuje | Jeżeli dodasz example.com ✔ http://example.com/sukienki/1234 ✔ https://example.com/sukienki/1234 ✔ http://www.example.com/sukienki/1234 ✔ http://support.m.example.com/sukienki/1234 |
Weryfikacja strony w Google Search Console – usługa Domeny
Aby zacząć weryfikację, musimy w odpowiednim okienku wpisać adres naszej strony. Wystarczy wpisać „domena.pl” bez dodatkowych elementów jak „https://www”. Klikamy „Dalej” i rozpoczynamy proces.
Po krótkiej chwili, gdy Google sprawdzać będzie aktualny stan weryfikacji, naszym oczom ukaże się taki komunikat:

W zależności od domeny, kod do skopiowania będzie oczywiście różny. Skupmy się jednak na typie rekordu, który możemy dodać (punkt 1). Domyślnie, mamy tekst do dodania do rekordu TXT naszej domeny. Alternatywnie, możemy dodać tekst do rekordu CNAME.
Czym jest Rekord TXT?
Rekord TXT (Text Record) w domenie to typ rekordu DNS (Domain Name System), który przechowuje tekstowe informacje o domenie. Rekordy TXT są używane do różnych celów, w tym do weryfikacji własności domeny, konfiguracji polityki e-mail (np. SPF, DKIM, DMARC) i innych zastosowań.
Czym jest rekord CNAME?
Rekord CNAME (Canonical Name) w domenie to typ rekordu DNS, który używany jest do aliasowania jednej nazwy domeny do innej. Oznacza to, że rekord CNAME tworzy alias dla domeny, przekierowując ją na inną nazwę domeny, która jest traktowana jako „kanoniczna” lub główna.
Jak dodać rekord TXT/CNAME do domeny?
W zależności, gdzie kupiliśmy naszą domenę, proces dodania rekordu TXT może wyglądać nieco inaczej. Co do zasady jednak wynik powinien być mniej więcej taki sam. Dla najpopularniejszych i wartych polecenia operatorów domen instrukcje wprowadzania zmian znajdziesz w pomocy danego operatora. Zawsze możesz też poprosić support o pomoc.

Istotne jest to, aby w polu „treść” przy rekordzie TXT umieścić całość treści, czyli np.:
google-site-verification=68GS49vAGgqQHZ3P745sDSGwKu4yvD5_nAFQMTDMcE

Pamiętaj jednak – wprowadzenie zmian w domenie nie będzie widoczne dla Google od razu! Propagacja zmian może potrwać nawet kilka godzin (raczej nie więcej niż 5). Znaczy to tyle, że jeżeli popełnisz jakiś błąd, czas potrzebny na sprawdzenie kolejnej zmiany może wynieść wiele godzin! Uważaj także aby niczego nie zepsuć w konfiguracji swojej domeny. Może to spowodować, że Twoja strona po prostu przestanie być dostępna dla wszystkich – także dla Ciebie. Dlatego też, jeżeli nie czujesz się pewnie przy wprowadzaniu tych zmian, odezwij się do supportu lub zaufanego specjalisty IT/SEO.
Po wprowadzeniu zmian w domenie i odczekaniu kilku godzin, kliknij w „Weryfikuj” . Po krótkiej chwili otrzymasz informacje, czy udało się poprawnie dodać rekord TXT.
Na czas oczekiwania na propagację rekordu w domenie, możesz kliknąć przycisk „zweryfikuj później„. Będziesz mógł wrócić do procesu weryfikacji w wolnej chwili.
Poprawnie zweryfikowana usługa przeniesie Cię do głównego widoku Twojej strony.
Weryfikacja strony w Google Search Console – usługa Prefiks adresu URL
Weryfikacja strony poprzez Prefiks adresu URL to w zależności od wybranego sposobu, bardzo prosty lub względnie prosty proces. Zaczynamy go podobnie jak w przypadku weryfikacji domeny tj. musimy podać adres naszej strony. Tutaj jednak musimy podać adres w pełnym formacie tj. https://domena.pl. Najlepiej wejdź na swoją stronę i wprowadź ten adres, który wyświetla się w pasku adresu przeglądarki. Będziesz mieć pewność, że wprowadzić raczej poprawny adres.
Po wprowadzeniu adresu, klikamy „Dalej” i przechodzimy do okna gdzie możemy wybrać metodę weryfikacji:

Mamy 5 możliwości weryfikacji naszej strony:
Metoda | Uwagi |
---|---|
Przesłanie pliku HTML | Względnie prosta metoda. Wymaga możliwości przesłania/umieszczenia pliku na serwerze i opublikowania go pod określonym adresem URL tj. domena.pl/twoj-unikalny-plik-html.html. Bez dostępu do FTP prawdopodobnie nie do zrealizowania. Jak przesłać plik? 1. Połącz się z FTP Twojej strony 2. Upewnij się, że jesteś w folderze gdzie znajdują się główne pliki Twojej strony. Szukaj pliku index.php lub index.html. W razie potrzeby wyszukaj folder o nazwie public_html lub zgodny z adresem Twojej witryny. 3. Umieść plik html w miejscu gdzie znajduje się Twój główny plik index.php/index.html 4. Spóbuj odwiedzić adres twojadomena.pl/nazwa-przeslanego-pliku.html. Jeżeli otrzymasz białą stronę, prawie na pewno wszystko jest okey. 5. Kliknij „Wykonano” w Google Search Console. W przypadku jakichkolwiek błędów, GSC poinformuje Cię o nich. Najczęstszy problem to umieszczenie pliku w niewłaściwym miejscu. Nie przejmuj się tym jednak i próbuj do skutku. |
Tag HTML | Chyba najprostsza metoda. Wymaga jednak możliwości edytowania kodu źródłowego HTML strony głównej witryny a zwłaszcza sekcji <head>. Jak dodać tag weryfikacyjny? Masz dwie możliwości. Pierwsza to wprowadzenie odpowiedniego znacznika w panelu administracyjnym Twojej strony. W zależności od CMS opcja ta może być w różnym miejscu o ile w ogóle będzie dostępna. Możliwe, że wymagane będzie zainstalowanie dodatkowej wtyczki czy modułu. Druga opcja, to dodanie tagu w kodzie źródłowym Twojej strony a dokładniej – jej szablonu. Aby to zrobić musisz: 1. Połącz się z FTP Twojej strony 2. W zależności od CMSa z którego korzystasz, możesz szukać folderów z nazwą tpl, template, theme, themes, views lub inne. 3. W folderze tym znajdziesz różne pliki. Czasem będą to pliki html, czasem php a czasem jeszcze inne. Zacznij od pliku index.php/index.html. 4. Sprawdź czy w tym pliku na górze znajduje się fragment zawierający znaczniki <head> 5. Jeżeli znalazłeś fragment ze znacznikiem <head>, zaraz po tym znaczniku, w nowej linijce wklei swój tag weryfikacyjny. 6. Jeżeli w pliku index.html/php nie znalazłeś znacznika <head>, poszukaj plików które nazywają się podobnie do head.html, header.html, start.html, home.html. Powtórz działania z punktów 4 oraz 5. 7. Zapisz zmodyfikowany plik 8. Wejdź na swoją stronę internetową, naciśnij CTRL+U lub wybierz „pokaż źródło”. Sprawdź w kodzie źródłowym Twojej strony czy możesz znaleźć tag wprowadzony w pliku. Jeżeli tak, prawdopodobnie wszystko poszło zgodnie z planem. Jeżeli nie widzisz swojej zmiany spróbuj odświeżyć stronę CTRL+SHIFT+R a następnie sprawdź ponownie. Jeżeli dalej nie widzisz swojej zmiany, musisz wprowadzić zmiany w plikach na nowo. 9 Po poprawnym dodaniu znacznika, kliknij „Wykonano” w Google Search Console. W przypadku jakichkolwiek błędów, GSC poinformuje Cię o nich. |
Kod śledzenia Google Analytics | To według mnie najlepsza i mocno zalecana metoda weryfikacji. Jeśli strona posiada zainstalowany kod śledzenia Google Analytics do którego masz dostęp, możesz wykorzystać ten fakt do weryfikacji strony w GSC. Instalując na stronie kod śledzący GA4 oraz weryfikując stronę w GSC, masz pewność, że nie ominą Cię żadne ważne informacje dot. Twojej strony. Żyjemy w czasach gdzie informacja bywa cenniejsza od złota. Dlatego na swojej nowej stronie zacznij od instalacji kodów śledzących Google Analytics a następnie zweryfikuj stronę w GSC. |
Menedżer tagów Google | Relatywnie proste, jeśli strona zawiera już zamieszczony kod Menedżera tagów Google do którego masz dostęp. To rozwiązanie sprawdzi się najlepiej jeżeli posiadasz wiele różnych kodów śledzących (także od innych dostawców niż Google). Jest to podobna sytuacja jak w przypadku weryfikacji kodem śledzącym GA4. Różnica jest taka, że aby uruchomić kontener GTM i odpowiednio umieścić tam wszystkie tagi, należy wykonać więcej działań i akcji. Finalnie jednak może być to dobre rozwiązanie do przyspieszenia działania strony oraz zadbanie o odpowiednią analitykę! |
Dostawca nazwy domeny | Dzięki temu rozwiązaniu, możesz zmienić usługę Prefiksu adresu URL na usługę Domeny o której wspomniałem wcześniej. Najtrudniejsza z metod. |
Google SiteKit – weryfikacja WordPress w GSC

Site Kit to oficjalna wtyczka WordPress od Google, która dostarcza informacji na temat tego, jak użytkownicy znajdują i korzystają z Twojej strony. Jest to kompleksowe rozwiązanie, które umożliwia wdrażanie, zarządzanie i uzyskiwanie wglądów z kluczowych narzędzi Google, aby Twoja strona odnosiła sukcesy w sieci. Wtyczka zapewnia autorytatywne, aktualne informacje z wielu produktów Google bezpośrednio na pulpicie WordPress, oferując wszystko za darmo.
Pobierz Google SiteKit dla swojego WordPressa
Najlepsze narzędzia Google dla WordPressa
Site Kit zawiera potężne funkcje, które sprawiają, że korzystanie z tych narzędzi Google jest bezproblemowe i elastyczne:
- Łatwe do zrozumienia statystyki bezpośrednio na pulpicie WordPress.
- Oficjalne statystyki z wielu narzędzi Google, wszystkie w jednym miejscu.
- Szybka konfiguracja wielu narzędzi Google bez potrzeby edytowania kodu strony.
- Metryki dla całej strony i poszczególnych postów.
- Łatwe zarządzanie, szczegółowe uprawnienia w WordPressie i różnych produktach Google.
Obsługiwane narzędzia Google
Site Kit prezentuje kluczowe metryki i wglądy z różnych produktów Google:
- Search Console: Zrozum, jak Google Search odkrywa i wyświetla Twoje strony w wynikach wyszukiwania Google. Śledź, ile osób zobaczyło Twoją stronę w wynikach wyszukiwania i jakie zapytania zostały użyte.
- Analytics: Analizuj, jak użytkownicy poruszają się po Twojej stronie i śledź cele, które ustawiłeś dla swoich użytkowników.
- AdSense: Monitoruj, ile zarabia Twoja strona.
- PageSpeed Insights: Sprawdź, jak Twoje strony wypadają w porównaniu z innymi rzeczywistymi stronami. Popraw wydajność dzięki praktycznym wskazówkom od PageSpeed Insights.
- Tag Manager: Używaj Site Kit do łatwego konfigurowania Tag Managera bez potrzeby edytowania kodu. Następnie zarządzaj swoimi tagami w Tag Managerze.
Czy polecam Google SiteKit do weryfikacji strony w Google Search Console?
Nie jest to najlepszy sposób na weryfikację strony ale jest na 100% najprostszy. Dlaczego nie jest najlepszy? Wtyczki, zwłaszcza do WordPress są często analizowane przez hackerów pod kątem wykorzystania ich do przejęcia strony czy po prostu uzyskania dostępu do witryny. Mimo, że wtyczka wydana jest oficjalnie przez Google, zdażyło się kilka razy, że była ofiarą masowej akcji hackerów.
Wciąż jednak, zabezpieczając odpowiednio swoją stronę, wykorzystanie tej wtyczki sprawia, że połączenie witryny z usługami Google takimi jak Search Console, Analytics, PageSpeed czy Adsense jest banalnie proste.

Strona w Google Search Console zweryfikowana – co dalej?
Zakładam, że udało Ci się skutecznie przejść proces weryfikacji. Na pewno pierwszy raz mógł zająć Ci trochę więcej czasu niż przypuszczałeś jednak spokojnie! Kolejnym razem zajmie Ci to zdecydowanie mniej czasu.
Jeżeli po zweryfikowaniu swojej strony, nie widzisz w panelu Google Search Console żadnych informacji, poczekaj około 24h. Muszą się one pobrać i przetworzyć. Co ciekawe, jeżeli Twoja strona istnieje w sieci już jakiś czas, otrzymasz dużo danych z datą wstecz! Jeżeli jednak Twoja strona/domena jest nowa, to spodziewaj się, że faktycznie nic ciekawego Google nie będzie miał do zaprezentowania.
Aby jeszcze łatwiej było Ci przeglądać dane zawarte w GSC spróbuj wykorzystać jeden z dostępnych za darmo raportów Looker który pozwoli Ci wyświetlić informacje w prosty, przejrzystszy sposób. Możesz także przekazywać dane z GSC do arkuszy Google co sprawi, że będziesz mógł jeszcze łatwiej manipulować danymi i wyciągać samodzielnie interesujące Cię wnioski. Możliwości masz w zasadzie nieskończoną ilość!
Pamiętaj także, że strona może mieć wielu właścicieli oraz osób które będą miały do niej dostęp w Google Search Console! Zobacz jak zarządzać użytkownikami w Google Search Console.
Do czego jeszcze przyda mi się strona zweryfikowana w Google Search Console?
Posiadając zweryfikowaną stronę w Google Search Console, możesz przejąć niektóre grafy wiedzy w wynikach wyszukiwania! Dowiedz się więcej w pomocy Google dotyczącej Weryfikacji w Google.
Dodaj komentarz