Rozpoczęcie działań SEO powinno zacząć się od przeglądnięcia danych dostępnych w Google Search Console. Niezależnie czy mowa tu o audycie SEO, samodzielnym sprawdzeniu kondycji strony czy czystej ciekawości – Google Search Console jest narzędziem, z którego musimy zacząć korzystać względnie regularnie. Czy dane dostarczane przez GSC będziemy analizować wewnątrz narzędzia, czy przez raporty Looker czy może przez własne rozwiązania jest sprawą drugorzędną. Posiadanie strony połączonej z GSC to tzw. must have.
Jeżeli posiadamy już stronę zweryfikowaną w Google Search Console, może pojawić się potrzeba nadania dostępów do naszych danych innej osobie/użytkownikowi. A może po prostu robimy migrację informacji z jednego konta Google na inne i potrzebujemy dodać kolejne nasze konto? Niezależnie od tego co nami kieruję, chciałbym przedstawić Ci jak dodać (usunąć) użytkownika do Google Search Console.
Najważniejsze: Nigdy nikomu nie podawaj loginów i hasła do konta Google, zwłaszcza jeżeli jest to Twoje prywatne/firmowe konto. Nie twórz także nowego konta Google tylko w celu przekazania dostępów! Przekazanie loginów może narazić Cię na niebezpieczeństwo utraty danych. Niezależnie czy mowa tu o żonie/mężu, najlepszemu przyjacielowi czy firmie, z którą podpisałeś NDA. Po prostu nie podawaj loginu i hasła!
Jak prawidłowo dodać użytkownika do Google Search Console
Po pierwsze, musimy do usługi/domeny w GSC posiadać uprawnienia właściciela i/lub pełne dostępy. Każdy inny rodzaj dostępów sprawi, że opcja zarządzania użytkownikami będzie dla nas niedostępny. Znaczy to tyle, że jeżeli ktoś udostępnił Ci jakąś domenę/usługę bez odpowiednio wysokich uprawnień, nie będziesz w stanie przekazać tych dostępów dalej.
Brak odpowiednich dostępów może być prezentowany poprzez komunikat podobny do powyższego w sekcji „Weryfikacja własności” tj. „Nie jesteś zweryfikowanym właścicielem”. Informację tą znajdziesz w bocznym, lewym menu w zakładce „Ustawienia”.
Aby dostać się do Ustawień, wybierz interesującą Cię usługę/domenę i przewiń boczne menu niżej. Niemal na samym dole znajdziesz link „Ustawienia”. Jeżeli Twoje uprawnienia będą wystarczające zobaczysz mniej więcej taki widok:
Jest to znak, że możemy działać! Jeżeli chcesz, aby Twoje możliwości dla danej usługi/domeny były większe, musisz skontaktować się z właścicielem usługi/domeny i poprosić go o odpowiednie uprawnienia.
Jak uzyskać wyższe uprawnienia bez zgody właściciela domeny/usługi w Google Search Console?
Może się zdarzyć, że niskie uprawnienia są wynikiem błędu właściciela. Może on po prostu nie wiedzieć jak poprawnie nadać wyższe uprawnienia lub z jakiegoś innego powodu, uprawnienia są nadane takie jakie są. Możesz jednak wciąż uzyskać wyższe uprawnienia. Niezbędne jednak do tego będzie posiadanie dostępu do FTP strony lub panelu administracyjnego który to pozwoli edytować sekcję <head> strony.
Chodzi bowiem o to, że możesz zweryfikować stronę jako należącą do Ciebie. Wszyscy obecnie właściciele nie zostaną „wyrzuceni” ze swojej roli. Właścicieli bowiem może być wielu. Licz się jednak z tym, że każdy właściciel, jeżeli nie zaznaczył wyraźnie, że nie życzy sobie komunikacji ze strony Google, otrzyma powiadomienie, że strona posiada nowego właściciela. Także nici z „cichego przejmowania strony”.
Co jednak należy zrobić, aby zweryfikować stronę? Wchodzimy w Ustawienia, a następnie wybieramy opcję „Weryfikacja własności”.
Po wybraniu tej opcji otrzymamy wiele różnych możliwości weryfikacji strony jako naszej.
Jeżeli mamy dostęp do FTP, wystarczy przesłać odpowiedni plik HTML. Jeżeli mamy możliwość edycji sekcji <head>, dodajemy stosowny tag HTML. Nie różni się to w zasadzie niczym od rejestrowania usługi/strony poraz pierwszy na naszym koncie. Różnica jest jedynie w umiejscowieniu tego kreatora. Możesz także spróbować wykorzystać weryfikację poprzez Google Analytics.
Więcej o weryfikacji strony w Google Search Console znajdziesz w osobnym artykule.
Dodawanie użytkownika do Google Search Console
Dodanie nowego użytkownika do GSC to dosłownie 15 sekund roboty!
Po pierwsze, odwiedź adres: https://search.google.com/search-console/users i wybierz u góry interesującą Cię usługę.
Następnie w wyświetlonym oknie wybierz niebieski przycisk „Dodaj użytkownika”
Zwróć uwagę na listę użytkowników, którzy mają już dostęp do Twojej strony/domeny. Jeżeli widzisz tam adresy, których nie znasz, lub adresy osób z którymi już nie współpracujesz – usuń je.
Po kliknięciu w „Dodaj użytkownika” pojawi się okno, gdzie właściwie będziesz mógł dodać nowych użytkowników:
Musisz podać adres e-mail działającego konta Google (konto Google to nie konto gMail!) oraz wybrać jakie dostępy chcesz nadać temu użytkownikowi. Najczęściej, zupełnie wystarczające będą uprawnienia „Ograniczone”:
Uprawnienia „Właściciel” nadawaj tylko osobom co do których masz 100% pewności i znasz osobiście. Dostępy pełne mogą przydać się specjalistom oraz firmom SEO które chcą wykorzystać Twoje dane np. do budowania indywidualnych raportów Looker czy innych wykorzystujących API Google Search Console. Firma w razie czego da Ci jasny sygnał, że potrzebuje dostępów o określonych uprawnieniach.
W przypadku firm, które chcą Cię ofertować na usługi SEO lub wykonać audyt SEO, najpewniej wystarczające będą dostępy Ograniczone.
Uprawnienia w Google Search Console
Każdy użytkownik usługi w Search Console ma przypisane któreś z tych uprawnień:
- Właściciel: ma pełną kontrolę nad usługami w Search Console. Może dodawać i usuwać użytkowników, konfigurować ustawienia, wyświetlać dowolne dane i korzystać ze wszystkich narzędzi. Do usługi musi być przypisany co najmniej 1 zweryfikowany właściciel. W przeciwnym wypadku żaden użytkownik nie będzie miał do niej dostępu. Istnieją 2 typy właścicieli z tymi samymi uprawnieniami:
- Właściciel zweryfikowany: osoba, która potwierdziła własność usługi za pomocą tokena (np. pliku HTML przesłanego do witryny). Aby dodać lub usunąć właściciela zweryfikowanego, musisz dodać do witryny token lub go z niej usunąć.
- Właściciel wyznaczony: osoba ze statusem właściciela przypisanym przez właściciela zweryfikowanego bez użycia tokena weryfikacyjnego (np. pliku HTML lub tagu). Aby dodać lub usunąć właściciela wyznaczonego, właściciel dowolnego typu musi dodać lub usunąć nowego właściciela na ekranie zarządzania użytkownikami w Search Console.
- Użytkownik z pełnym dostępem: ma uprawnienia do przeglądania wszystkich danych i może wykonywać niektóre działania.
- Użytkownik z ograniczonym dostępem: ma proste uprawnienia do przeglądania większości danych.
informacje pochodzą ze strony wsparcia Google dla Webmasterów
Co dalej z dostępami do Google Search Console?
W zasadzie, po wpisaniu poprawnego adresu e-mail oraz nadaniu odpowiednich dostępów, możemy kliknąć „Dodaj”. Użytkownik otrzyma wiadomość e-mail z informacją o nadaniu mu dostępów do usługi. My natomiast będziemy mogli podglądnąć naszego nowego użytkownika w liście użytkowników:
Zarządzanie użytkownikami w Google Search Console
Jak wspomniałem wcześniej, jeżeli na liście użytkowników widzisz osoby które nie należą do Twojej organizacji/firmy i lub znajdują się tam osoby z którymi zakończyłeś współpracę lub co gorsza – wyglądają jak totalnie nieproszone – usuń im dostępy!
Sprawa jest banalnie prosta w realizacji i wymaga od Ciebie dosłownie kilku kliknięć. Wybierz „trzy kropki” po prawej stronie od użytkownika i wybierz opcję „odbierz dostęp”:
Potwierdź stosowny komunikat i już. Jeżeli usuniesz kogoś przez przypadek lub okaże się, że pracownik dodał np. swój prywatny mail i potrzebuje dla niego dostęp do usługi GSC, możesz zawsze dodać go ponownie.
Dlaczego warto usuwać nieaktywnych użytkowników?
Cóż, posiadanie dostępu do danych w GSC nie jest bezpośrednim niebezpieczeństwem dla Twojej strony. Może być jednak wykorzystane przez np. Agencję do podglądania Ciebie jako konkurencji w porównaniu z ich klientem. Będą bowiem widzieli jakie problemy ma Twoja strona, jakie treści radzą sobie dobrze w Google i dostaną jak na tacy informacje co muszą wprowadzić na stronie klienta, aby lepiej generować ruch i radzić sobie w wynikach wyszukiwania.
Informacja jest obecnie cenniejsza od złota. A GSC oferuje mnóstwo cennych informacji w kontekście rozwoju strony tak Twojej, jak i ewentualnie stron konkurencyjnych.
Dodatkowo, uchronisz się przed ewentualnymi problemami z własnością strony w różnych usługach Google. Chodzi tu o bardzo różne, skrajne przypadki. Lepiej po prostu dmuchać na zimne.
I teraz pomyśl sobie: takie możliwości daje tylko podgląd danych. A co jeżeli przekazane zostałyby loginy i hasła?
Dodaj komentarz