Optymalizacja WordPress pod Google

Czy Twój WordPress jest zoptymalizowany i gotowy do budowania widoczności w Google? To, że masz zainstalowane wtyczki SEO nie oznacza, że Twoja strona jest zoptymalizowana! Zoptymalizowaliśmy setki WordPressów. Być może teraz kolej na Twoją stronę!

Serio! Użytkownicy uwielbiają, gdy strona wczytuje się dłużej niż 5 sekund!

Bądź nieregularny! Miej ładną i powolną stronę opartą o WordPress! Nie pozwól, aby ktoś mówił Ci, że Twoja strona powinna być zoptymalizowana i z jaką prędkością powinna działać!

Eksperci i użytkownicy Google są w błędzie! Liczy się tylko to, że Twój WordPress wygląda dobrze w Twoich oczach!

Jak zadbamy o prędkość Twojego WordPressa?

Niestety, czy Ci się to podoba czy nie, Twoja strona – niezależnie czy oparta o WordPress czy też nie – powinna być dobrze zoptymalizowana, aby móc skutecznie budować widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Nawet najlepsza treść i najlepsze linki nie pomogą Ci, jeżeli SEO twojej strony będzie kiepskie.

Dobra optymalizacja (SEO), to szybko działająca strona serwująca odpowiednie treści dla różnych zapytań użytkowników. To także poprawne linkowanie wewnętrzne i dostarczanie najlepszych treści użytkownikom. Nie zapominajmy także o tym jak prezentuje się Twoja strona w wynikach wyszukiwania!

Jeżeli już teraz wiesz, że potrzebujesz optymalizacji WordPressa pod SEO, skontaktuj się ze mną teraz!

Czego możesz oczekiwać?

75+

Taką ocenę co najmniej otrzyma Twój WordPress w teście PageSpeed Insights dla wersji mobile i desktop.

0

Tyle poważnych błędów będzie zgłaszać Twój WordPress w Google Search Console w raporcie Stan.

24h

Tyle średnio będziemy potrzebować, aby zoptymalizować Twojego WordPressa

Jak zaopiekujemy się Twoim WordPressem?

JAK PRZEBIEGA OPTYMALIZACJA WORDPRESSA?

#1 Kopia zapasowa

Niemal każda optymalizacja musi zacząć się od kopii zapasowej. Im większy projekt, tym konieczność wykonania kopii zapasowej staje się ważniejsza.

#2 Analiza strony

Zanim zabierzemy się do pracy, musimy sprawdzić co faktycznie na Twojej stronie jest największym problemem. Zbadamy ją poprzez SiteBulb, Google Search Console ale także takie raporty jak PageSpeed Insight, GTmetrix czy po prostu – zajrzymy do kodu źródłowego Twojego WordPressa

#3 Plan działania

Na bazie zebranych danych przygotujemy sobie wewnętrznie plan działania. Na tym etapie będziemy wiedzieć już co i jak należy poprawić lub gdzie szukać przyczyny problemu. Mogą się w tym momencie pojawić pytania do Ciebie dotyczącego tego czy jakieś działanie możemy wykonać czy nie.

#4 Wdrożenie

Tutaj tak naprawdę dzieje się cała magia. Istniejące wtyczki będziemy re-konfigurować, modyfikować, zmieniać, ale także – dodamy nowe (jeżeli będzie taka konieczność!) aby dodać niezbędne nowe funkcjonalności.

#5 Weryfikacja

To nie jest tak, że wdrożymy zmiany i zamykamy temat. W ciągu kilku dni sprawdzimy, jak radzi sobie Twoja strona i czy nie potrzebne są jakieś dodatkowe zmiany. Google jako algorytm bywa nieprzewidywalny i musimy mieć pewność, że będzie „czytał” stronę tak jak sobie tego życzymy.

To będzie pomocne!

Aby móc wykonać optymalizację Twojego WordPressa niezbędne będzie otrzymanie danych dostępowych do panelu administracyjnego. Bardzo mocno zachęcam Cię abyś tworzył dedykowane konto specjalnie dla nas! Przydatne może okazać się nadanie nam dostępów do Google Search Console abyśmy mogli zobaczyć jakie problemy widzi Google z Twoją stroną (po zrealizowanej usłudze możesz je nam spokojnie odebrać).

Pluginy, wtyczki i rozszerzenia

W WordPress praktycznie wszystko da się zrobić wtyczkami. My staramy się pozostawić tylko te niezbędne lub minimalnie obciążające stronę.

Elementor? Page Builder?

Nie da się ukryć, że strony zbudowane na bazie tzw. builderów bywają problematyczne. Ich optymalizacja pozostawia często wiele do życzenia. Z naszego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że osiągnięcie wyniku 100/100 w PageSpeed Insight może być trudne (ale nie niemożliwe). Wszystko zależy od tego jaka skórka została wybrana i jak została zaimplementowana.

Uwaga dla płatnych skórek!

Aby móc bez problemów zoptymalizować skórkę Twojego WordPressa mocno sugerujemy abyś potwierdził zakup/aktywował licencję. Pozwoli nam to na aktualizowanie skórki oraz dodatkowych wtyczek

Co da Ci zoptymalizowany WordPress?

W skrajnych przypadkach, może okazać się, że Twoja strona zdecydowanie poprawi widoczność w Google. Może w ogóle zacznie tą widoczność zyskiwać? A może poprawi się czas indeksacji? Możliwości jest mnóstwo. Ostatecznie jednak wpłynie to korzystnie na ilość użytkowników niezależnie czy masz blog, stronę firmową czy sklep internetowy.

Prezentowane z boku zalety to nie jedyne korzyści a jedynie te najczęściej pojawiające się! Każda strona oparta o WordPress to inna historia, tematyka, ale i budowa.

Głównym celem optymalizacji WordPress będzie zadowolenie i robotów indeksujących Google, ale także Twoich użytkowników!

  • Popraw sposób prezentacji strony w wynikach wyszukiwania Google
  • Dostarczaj użytkownikom tylko dobrej jakości, potrzebne treści
  • Poukładaj bałagan z adresami, podstronami
  • Zniweluj błędy indeksacji zgłaszane w Google Search Console
  • Popraw wartości Core Web Vitals oraz ocenę w PageSpeed Insight
  • Indeksuj nowe treści szybciej w wynikach wyszukiwania
  • Serwuj treści lepiej dopasowane do urządzeń użytkowników
  • Zadbaj o odpowiednią obsługę wielu języków (WPML)
  • Prezentuj prawidłowo produkty i kategorie sklepu (WooCommerce)
  • Zminimalizuj szansę na włamanie hakera lub atak spamu

Wybierz swój pakiet
optymalizacji dla WordPress

podane ceny są cenami netto

Basic

od 449zł

Plan idealny dla osób, które chcą poprawnie ustawić fundamentalne funkcje WordPress. Ten pakiet pozwoli Ci znacznie przyspieszyć swoją stronę!

  • Zweryfikujemy przydatność zainstalowanych wtyczek
  • Skonfigurujemy istniejące wtyczki, aby działały jeszcze lepiej
  • Włączymy pamięć podręczną i inne ustawienia, które przyspieszą stronę
  • Zoptymalizujemy zdjęcia na stronie
  • Włączymy obsługę nowoczesnego rozszerzenia WebP dla zdjęć
  • Zmienimy sposób ładowania zasobów takich jak style CSS czy skrypty JS
  • Dodamy mapę strony XML do Google Search Console

Standard

od 649zł

Plan odpowiedni dla osób, które chcą poprawnie ustawić najważniejsze funkcje WordPressa oraz zadbać o odpowiednie nasycenie słów kluczowych w istniejących treściach.

  • To co w Basic plus:
  • Przygotujemy szablony meta znaczników
  • Zadbamy o prawidłowe linkowanie wewnętrzne między stronami
  • Dodamy słowa kluczowe w istniejącej treści
  • Zmodyfikujemy menu, widżety i inne miejsca strony, gdzie będzie to konieczne do lepszego działania strony

Premium

od 999zł

Plan dla wymagających właścicieli WordPress’ów, którzy chcą, aby ich strony był w 100% gotowe do budowania widoczności w Google!

  • To co w Standard plus:
  • Dodamy nowe zoptymalizowane treści na najważniejszych podstronach
  • Dodamy unikalne meta znaczniki dla najważniejszych podstron
  • Przygotujemy dla Twojej strony mini plan treściowy na 5 nowych tematów

Więcej pytań?

Nie wahaj się i wyślij zapytanie! Jestem pewny, że będziemy w stanie skutecznie pomóc Tobie oraz twojej stronie!

Nawiążmy współpracę!

SEO w WordPress – to musisz wiedzieć!

WordPress jest rozwiązaniem skierowanym przede wszystkim do osób, które chcą uruchomić stronę internetową w postaci bloga. Łatwość instalacji, mnogość dodatków i szablonów sprawia jednak, że WordPress świetnie sprawdza się także jako baza do budowania nawet najbardziej skomplikowanych stron lub takich, które mają obsługiwać spory wolumen ruchu każdego dnia. Co w tym dziwnego? Cóż, WordPress nie należy do najlżejszych CMSów. Pliki instalacyjne systemu to jakieś 50MB. Trochę sporo jak na system, który w sumie domyślnie ma tylko opcję dodania wpisu, strony, tagów czy kategorii. Wielkość WordPressa bardzo łatwo zwiększyć dwu- trzy- a nawet i pięciokrotnie. Wystarczy zainstalować wtyczki, szablony. Pominę już nawet zdjęcia, bo to już jest w ogóle osobna kwestia.

Poza tym wszystkim, mimo ogromnej popularności WordPressa (wyobraź sobie, że ten jeden mały CMS obsługuje blisko 40% wszystkich stron w Internecie (Ponad 60% wszystkich stron opartych o jakikolwiek CMS, działa w oparciu o WordPress [info]). System ten od wielu już lat nie dorobił się jakiejkolwiek sensownej obsługi SEO. Żeby to wybrzmiało: Nie ma możliwości dodania meta znaczników do wpisów, nie było przez prawie 12 (a może i więcej) lat utworzenia mapy strony. Przekierowania, tagi kanoniczne czy nawet użycie pamięci podręcznej – o tym nawet nie ma co marzyć.

Posłuchaj Podcastu SEOFridays #009!

Listen to „#009: WordPress SEO – Tomasz Stopka” on Spreaker.

Zobacz transkrypcję odcinka na stronie dawidmed.com

Największa zaleta WordPress to największe przekleństwo SEO.

To nie jest tak, że WordPress jest do szpiku kości złym CMS i jego popularność to jakiś spisek. Niestety-stety, WordPress jest bardzo łatwy w użyciu. Posiada gigantyczną wręcz społeczność mniej i bardziej zaawansowanych użytkowników. Czy ktoś WordPressa lubi czy też nie, nie można powiedzieć, aby WordPress był trudny w obsłudze.

Mimo tego, nawet początkujący użytkownicy czy to metodą prób i błędów czy też realizując któryś z licznych kursów szybko zauważają największą zaletę Wordpress – wtyczki. Generalnie, jeżeli czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić w podstawowej instalacji WordPress, możemy przejść do repozytorium i znaleźć co najmniej kilka wtyczek, które rozwiążą nasz problem.

Podobnie sprawa ma się z szablonami. Jeżeli nasz domyślny szablon w WordPress np. Twenty Twenty, znudzi nam się lub nie trafi w naszą estetykę, możemy bez żadnego problemu znaleźć jeden z setek darmowych szablonów i dwoma kliknięciami – zainstalować go.

Z tą prostotą wiążą się jednak bezpośrednio największe bolączki czy wręcz przekleństwa WordPress – optymalizacja i bezpieczeństwo. Instalowanie czegokolwiek bez większego rozeznania i zrozumienia może w szybkim czasie sprawić, że nasza strona stanie się stroną zapleczową jednego ze sprzedawcy okularów Rayban, dystrybutora Viagry lub innych rzeczy których przeciętny internauta nie umieszcza na swojej stronie.

Czy przesadzam? Myślę, że nie. Ataki na strony dzieją się automatycznie poprzez specjalnie przygotowane do tego celu boty. Także nikt nie będzie fizycznie tracił czasu na Twoją stronę. Zrobią to roboty.

Jak zadbać o SEO na WordPress?

Wybacz za ten przydługawy wstęp. Jako użytkownik WordPress czuję się w obowiązku w stosunku do tych mniej zaawansowanych użytkowników, aby uświadomić Wam, że WordPress nie jest idealny. Jest fajny, ale nie jest idealny. Za sprawą odpowiednich wtyczek, możliwe jest poprawienie domyślnego WordPressa i sprawienie, że będzie bliski ideału.

Jakie główne problemy trapią świeżego WordPressa w kontekście SEO.

Jeżeli działać będziemy na bazowej skórce Twenty Twenty lub innej wbudowanej w WordPress, to w zasadzie wszystko będzie śmigać jak należy. Nie będzie potrzeby prawie w ogóle dbać o jakieś dodatkowe elementy SEO. Może tylko meta znaczniki. Zakładam jednak, że przeglądnąłeś już szablony na themeforest.com i jesteś już w trakcie instalacji nowego, szablonu. Takie działanie niemal automatycznie sprawi, że konieczne okaże się zadbanie o optymalizację czasu wczytywania strony, cache’owanie czy inne istotne elementy SEO które determinować będą o pozycji Twojej strony w Google.

Co najpewniej trzeba będzie dodać na stronie:

  • Obsługę meta znaczników,
  • Uruchomić pamięć podręczną przeglądarki
  • Uruchomić cache po stronie serwera
  • Włączyć kompresję
  • Zadbać o odpowiedni proces wczytywania zasobów
  • Minifikacja plików CSS oraz JS
  • Optymalizacja zdjęć
  • Włączenie mapy strony w formacie XML
  • Uruchomienie SSL
  • Poprawa działania strony na urządzenia mobilne

Do tego dodajmy jeszcze brak wsparcia dla umieszczania kodów śledzących Google Analytics, Google Tag Manager czy brak łatwej weryfikacji w Google Search Console.

Czy to znaczy, że SEO w WordPress nie istnieje?

W domyślnej instalacji – nie. Jedyne udogodnienie to możliwość ustawienia przyjaznych adresów URL. Od czego jednak są wtyczki. One sprawią, że powyższe problemu przestaną istnieć lub zostaną w znaczny sposób zniwelowane.

Jakie zatem wtyczki przydadzą się do poprawy SEO w WordPress? Pozwól, że przedstawię Ci tylko wybrane nazwy wraz z moją krótką rekomendacją/oceną. Z racji faktu, że każda strona jest inna, każdy serwer jest nieco inaczej skonfigurowany może okazać się, że niektóre wtyczki działają dobrze a inne w ogóle.

PROTIP: Jeżeli zainstalujesz wtyczkę i Twoja strona z jakiegokolwiek powodu przestanie działać – zaloguj się do FTP i usuń/zmień nazwę folderu wtyczki. Znajdziesz go w folderze public_html/wp-content/plugins/nazwa-wtyczki. Jeżeli to nie pomoże (w 95% powinno wystarczyć) najlepiej będzie przywrócić backup. 

PROTIP2: Wybieraj hosting, który tworzy backup i który możesz bez problemu przywrócić. Albo będziesz robić backupy albo nauczysz się prędzej czy później, że należy je robić 🙂

Jakie wtyczki wspomogą SEO w WordPress

Większość z nich dostępna jest za darmo. Często jednak oferują one opcje premium które aktywują ciekawe, bardziej zaawansowane funkcje. Które wtyczki warto zainstalować? Cóż, jak wspomniałem wcześniej – wiele zależy od tego, jak działa i funkcjonuje nasza strona.

Na pewno należy zwrócić uwagę na fakt, że wtyczki z punktu „Optymalizacja działania strony” mogę wpłynąć w znaczny sposób na to jak nasza strona prezentuje się u użytkowników! Na pierwszy rzut oka, strona może wczytywać się błyskawicznie i bez żadnych problemów. W momencie jednak, gdy na naszym komputerze odpuści cache, okazać się może, że nie działają np. formularze kontaktowe lub inne elementy obsługiwane przez skrypty JavaScript (w szczególności jQuery).

W przypadku wtyczek, które pomogą skonfigurować “podstawowe ustawienia SEO” miej na uwadze, że każda z nich posiada funkcję, która będzie informować Cię czy Twoje treści są odpowiednio zoptymalizowane. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi jest ważne dla dobrego SEO. Tak naprawdę nie mając słów kluczowych w treści, instalowanie wtyczek poprawiających działanie Twojego WordPress będzie jak tuning samochodu jednocześnie, nie wlewając paliwa do baku. Sztuka dla sztuki czasem też się liczy, ale w przypadku takiej strony nie będzie ona po prostu generować (najczęściej) żadnych odwiedzin.

Jeżeli chcesz wiedzieć jak budować wpisy zoptymalizowane pod SEO, koniecznie przeczytaj nasz gigantyczny poradnik. Śmiało mogę powiedzieć, że jest to największy tego typu poradnik w Polsce.

Podstawowe ustawienia SEO

Meta znaczniki, mapa strony, indeksacja wybranych treści, analiza optymalizacji treści

  • YOAST – najczęściej wybierana wtyczka. Nie można odmówić jej skuteczności i prostoty działania. Niestety zdarza się, że generuje on po kolejnych aktualizacjach, błędy w indeksacji strony.
  • RankMath – Na tą chwilę najpoważniejszy konkurent YOAST. Zyskująca coraz większą popularność wtyczka które pomoże poprawić SEO Twojej strony.
  • The SEO Framework – Względnie prosta, ale skuteczna wtyczka SEO. Posiada bardzo sensowny asystent budowy treści. Ta strona korzysta z tej właśnie wtyczki.
  • All in One SEO Pack – W zamierzchłych czasach – wtyczka SEO numer 1. Była instalowana i polecana wszędzie. Nic jej w sumie nie brakuje poza dobrym PR 🙂

Optymalizacja działania strony

Pamięć podręczna, cache, minifikacja plików, obsługa CDN, lazy load

  • W3 Total Cache – Wtyczka z gigantyczną ilością opcji w wersji darmowej. Opisywanie wszystkich funkcjonalności zajęłoby kolejne 10 tysięcy znaków.
  • WP Fastest Cache – Prosta wtyczka cache’ująca od Automatic (twórców WordPress). Najlepsze opcje dostępne są po wykupieniu wersji premium. Wciąż jednak, warto dać jej szanse.
  • LiteSpeed Cache – Dla strona postawionych na serwerach LiteSpeed (alternatywa dla Apacha) absolutny must have. Magiczna wtyczka, która kilkoma kliknięciami daje ogromnego kopa optymalizacyjnego.
  • WP Super Cache – Chyba największy konkurent W3 Total Cache. Posiada dużą ilość opcji, które przydadzą się niemal każdej stronie.
  • Autoptimize – cukierkowa, kolorowa wtyczka, która wprost nastawiona jest na kupno wersji premium. Z tego jednak co widać po wersji darmowej – warto rozważyć zakup.

Optymalizacja zdjęć

Zmniejszanie wagi zdjęć, lazy load, konwersja na format WebP

  • Kraken.io – Prosta usługa, która w locie optymalizuje zdjęcia zmniejszając ich wagę.
  • Smush – Optymalizacja zdjęć i podmiana ich na forma webP. PageSpeed Insight uwielbia tą wtyczką 😉
  • ShortPixel Image Optimizer – Między innymi optymalizuje wielkość zdjęcia, ale także daje możliwość włączenia funkcji Lazy Load.
  • EWWW Image Optimizer – Niezła wtyczka pozwalająca na optymalizację zdjęć. Warto ją sprawdzić.

Adresacja strony

Uruchomienie na stronie protokołu HTTPS, przekierowania

  • Really Simple SSL – Jeżeli zainstalowałeś certyfikat SSL na swojej stronie, to ta wtyczka w bardzo prosty sposób sprawi, że Twój WordPress będzie dostępny tylko po bezpiecznym protokole.
  • Redirection – Dla osób które grzebią w adresacji strony może być to idealna wtyczka. Pozwala przygotować przekierowania w WordPress w bardzo prosty i przystępny sposób. Obsługuje nawet Regex!

Optymalizacja mobile

Poprawa działania strony na urządzeniach mobilnych

  • AMP – Accelerated Mobile Pages – rozwiązanie pozwalające przyspieszyć stronę pod mobile. Uwaga! Rozwiązanie to, generuje uproszczoną wersję naszej strony, która będzie utrzymywana na serwerach Google. Zastanów się czy chcesz w zasadzie oddać swoją treść do Google dla nieco szybszego wczytywania strony.
  • WebStories – nowość, która dopiero pojawia się w Google. W Polsce będzie ta usługa dostępna wkrótce.

Analityka

Kod śledzący Google Analytics, Google Search Console i inne kody

  • Site Kit by Google – łatwa weryfikacja strony z usługami Google w tym z Google Analytics, Google Search Console, Google Ads ale także Google Tag Manager. Ponoć, wtyczka jest podatna na ataki hackerskie!
  • Google Analytics for WordPress by MonsterInsights – Proste rozwiązanie do śledzenia naszej strony poprzez Google Analytics. Wersja premium pozwala na zaawansowane śledzenie celów czy konwersji.
  • GA Google Analytics – Proste rozwiązanie pozwalające dodać kody śledzące.
  • Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by Analytify – Podobnie jak wtyczka stworzona przez MonsterInsights, jest to rozbudowana wtyczka posiadająca sporą ilość funkcji.
  • Insert Headers and Footers – Proste rozwiązanie pozwalające wstrzykiwać kod w sekcję <head> oraz do stopki. Idealne do dodawania kodu nie bezpośrednio w kodzie skórki.

Wielojęzyczność

Obsługa wielu języków, znaczniki hreflang

  • Polylang – darmowa, naprawdę niezła wtyczka!
  • WPML – WordPress MultiLanguage- płatna wtyczka jednak każdy kto z niej korzystał powie, że jest po prostu najlepsza.

Bezpieczeństwo

Firewalle, zabezpieczenie przed logowaniem, autoryzacja, walka ze spamem

  • Wordfence Security – Firewall & Malware Scan – Firewall który będzie blokował dostęp do Twojej strony wybranym botom i użytkownikom. Posiada szereg rozwiązań które mogą zabezpieczyć naszą stronę. Uwaga – jeżeli przesadzimy z ustawieniami, Googleboty nie będą w stanie indeksować naszej strony.
  • Akismet – prosty, darmowy i skuteczny sposób na walkę ze spamem w komentarzach. Warto włączyć.
  • Jetpack – WP Security, Backup, Speed, & Growth – Wtyczka od WordPress która jest swego rodzaju monitorem działania strony oraz zabezpieczeniem.
  • Limit Login Attempts Reloaded – Po prostu, blokowanie dostępu do logowania po kilku nieudanych próbach. Dobre zabezpieczenie przed atakami brute force.

Jak sprawdzić czy nasz WordPress jest odpowiednio zoptymalizowany?

Możliwości jest kilka. Od razu napiszę, że sugerowałbym skorzystać z kilku rozwiązań, aby mieć pewność, że jakiś element faktycznie wymaga jeszcze poprawy.

Wszelkie oceny jakie zobaczysz nie mają jednak bezpośredniego wpływu na pozycję strony. Najistotniejsze są treści, ich optymalizacja oraz linki przychodzące. Oczywiście, dobrze jest mieć wysoką ocenę czy małą ilość wylistowanych błędów. To będzie na pewno działać na korzyść Twojej strony.

Jakie narzędzia będą zatem pomocne?

Sprawdź te usługi, aplikacje i narzędzia:

Czy coś poza wtyczkami da się zrobić z SEO WordPressa?

Temat optymalizacji WordPress to duży, skomplikowany obszar. Istnieją pewne elementy powtarzające się w niemal każdej instalacji WordPress. Istnieje także bardzo wiele różnic i indywidualnych kwestii do rozwiązania. Mogę dać Ci jedynie ogólne porady i wskazówki w kwestii tego jak należy dbać o SEO na WordPress.

  • Nie dodawaj kodu bezpośrednio w szablonie. W momencie, gdy nastąpi aktualizacja skórki, stracisz wszystkie wprowadzone zmiany. Jeżeli koniecznie chcesz coś zmienić, skorzystaj z pliku functions.php. Miej jednak na uwadze, że rządzi się on swoimi prawami.
  • Korzystaj tylko z tych wtyczek których jesteś pewny oraz które są Ci niezbędne. Im więcej wtyczek będziesz posiadać a już tym bardziej – im więcej wtyczek będziesz mieć włączonych, tym większa szansa, że nastąpi włamanie do Twojej strony. Dodatkowo, duża ilość wtyczek po prostu zamula Twoją stronę sprawiając, że wczytuje się ona dłużej.
  • Staraj się korzystać z zaufanych, dobrej jakości hostingów. Idealnie, jeżeli czas wczytania pierwszego bajta danych (TTFB) był jak najniższy.
  • Wybierając szablon do strony, wybieraj polecane, wysoko oceniane skórki. Wybierając mało znaną, darmową skórkę istnieje spora szansa, że będzie miała ona ukrytego backdoora lub rozwiązanie pozwalające twórcy na umieszczanie na Twojej stronie linków bez Twojej zgody.
  • Aktualizacja w WordPress jest kluczowa. Aktualizuj CMS, aktualizuj wtyczki, ale także aktualizuj szablon. Dzięki temu, Twoja strona będzie działać stabilnie i bezpiecznie.
  • Rób kopie bezpieczeństwa lub znajdź hosting, który będzie robił to za Ciebie. Jest to kluczowe w krytycznych momentach. Przydaje się rzadko, ale lepiej mieć kopie.
  • Odpowiednio używaj tagów, kategorii oraz archiwów. Dzięki temu, Googleboty będą indeksować tylko najpotrzebniejsze elementy Twojej strony.