Categories
Baza Wiedzy

SEO w WordPress – to musisz wiedzieć!

WordPress jest rozwiązaniem skierowanym przede wszystkim do osób które chcą uruchomić stronę internetową w postaci bloga. Łatwość instalacji, mnogość dodatków i szablonów sprawia jednak, że WordPress świetnie sprawdza się także jako baza do budowania nawet najbardziej skomplikowanych stron lub takich, które mają obsługiwać spory wolumen ruchu każdego dnia. Co w tym dziwnego? Cóż, WordPress nie należy do najlżejszych CMSów. Pliki instalacyjne systemu to jakieś 50MB. Trochę sporo jak na system który w sumie domyślnie ma tylko opcję dodania wpisu, strony, tagów czy kategorii. Wielkość WordPressa bardzo łatwo zwiększyć dwu- trzy- a nawet i pięciokrotnie. Wystarczy zainstalować wtyczki, szablony. Pominę już nawet zdjęcia bo to już jest w ogóle osobna kwestia.

Po za tym wszystkim, mimo ogromnej popularności WordPressa (wyobraź sobie, że ten jeden mały CMS obsługuje blisko 40% wszystkich stron w Internecie (Ponad 60% wszystkich stron opartych o jakikolwiek CMS, działa w oparciu o WordPress [info]). System ten od wielu już lat nie dorobił się jakiejkolwiek sensownej obsługi SEO. Żeby to wybrzmiało: Nie ma możliwości dodania meta znaczników do wpisów, nie było przez prawie 12 (a może i więcej) lat utworzenia mapy strony. Przekierowania, tagi kanoniczne czy nawet użycie pamięci podręcznej – o tym nawet nie ma co marzyć.

Posłuchaj Podcastu SEOFridays #009!

Listen to “#009: WordPress SEO – Tomasz Stopka” on Spreaker.

Zobacz transkrypcję odcinka na stronie dawidmed.com

Największa zaleta WordPress to największe przekleństwo SEO.

To nie jest tak, że WordPress jest do szpiku kości złym CMS i jego popularność to jakiś spisek. Niestety-stety, WordPress jest bardzo łatwy w użyciu. Posiada gigantyczną wręcz społeczność mniej i bardziej zaawansowanych użytkowników. Czy ktoś WordPressa lubi czy też nie, nie można powiedzieć aby WordPress był trudny w obsłudze.

Mimo tego, nawet początkujący użytkownicy czy to metodą prób i błędów czy też realizując któryś z licznych kursów szybko zauważają największą zaletę Wordpress – wtyczki. Generalnie jeżeli czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić w podstawowej instalacji WordPress, możemy przejść do repozytorium i znaleźć co najmniej kilka wtyczek które rozwiążą nasz problem.

Podobnie sprawa ma się z szablonami. Jeżeli nasz domyślny szablon w WordPress np. Twenty Twenty, znudzi nam się lub nie trafi w naszą estetykę, możemy bez żadnego problemu znaleźć jeden z setek darmowych szablonów i dwoma kliknięciami – zainstalować go.

Z tą prostotą wiążą się jednak bezpośrednio największe bolączki czy wręcz przekleństwa WordPress – optymalizacja i bezpieczeństwo. Instalowanie czegokolwiek bez większego rozeznania i zrozumienia może w szybkim czasie sprawić, że nasza strona stanie się stroną zapleczową jednego ze sprzedawcy okularów Rayban, dystrybutora Viagry lub innych rzeczy których przeciętny internauta nie umieszcza na swojej stronie.

Sprawdź koniecznie usługę Audytu SEO!

Czy przesadzam? Myślę, że nie. Ataki na strony dzieją się automatycznie poprzez specjalnie przygotowane do tego celu boty. Także nikt nie będzie fizycznie tracił czasu na Twoją stronę. Zrobią to roboty.

Jak zadbać o SEO na WordPress?

Wybacz za ten przydługawy wstęp. Jako użytkownik WordPress czuję się w obowiązku w stosunku do tych mniej zaawansowanych użytkowników aby uświadomić Wam, że WordPress nie jest idealny. Jest fajny ale nie jest idealny. Za sprawą odpowiednich wtyczek, możliwe jest poprawienie domyślnego WordPressa i sprawienie, że będzie bliski ideału.

Jakie główne problemy trapią świeżego WordPressa w kontekście SEO.

Jeżeli działać będziemy na bazowej skórce Twenty Twenty lub innej wbudowanej w WordPress, to w zasadzie wszystko będzie śmigać jak należy. Nie będzie potrzeby prawie w ogóle dbać o jakieś dodatkowe elementy SEO. Może tylko meta znaczniki. Zakładam jednak, że przeglądnąłeś już szablony na themeforest.com i jesteś już w trakcie instalacji nowego, szablonu. Takie działanie niemal automatycznie sprawi, że konieczne okaże się zadbanie o optymalizację czasu wczytywania strony, cache’owanie czy inne istotne elementy SEO które determinować będą o pozycji Twojej strony w Google.

Co najpewniej trzeba będzie dodać na stronie:

  • Obsługę meta znaczników,
  • Uruchomić pamięć podręczną przeglądarki
  • Uruchomić cache po stronie serwera
  • Włączyć kompresję
  • Zadbać o odpowiedni proces wczytywania zasobów
  • Minifikacja plików CSS oraz JS
  • Optymalizacja zdjęć
  • Włączenie mapy strony w formacie XML
  • Uruchomienie SSL
  • Poprawa działania strony na urządzenia mobilne

Do tego dodajmy jeszcze brak wsparcia dla umieszczania kodów śledzących Google Analytics, Google Tag Manager  czy brak łatwej weryfikacji w Google Search Console.

Czy to znaczy, że SEO w WordPress nie istnieje?

W domyślnej instalacji – nie. Jedyne udogodnienie to możliwość ustawienia przyjaznych adresów URL. Od czego jednak są wtyczki. One sprawią, że powyższe problemu przestaną istnieć lub zostaną w znaczny sposób zniwelowane.

Jakie zatem wtyczki przydadzą się do poprawy SEO w WordPress? Pozwól, że przedstawię Ci tylko wybrane nazwy wraz z moją krótką rekomendacją/oceną. Z racji faktu, że każda strona jest inna, każdy serwer jest nieco inaczej skonfigurowany może okazać się, że niektóre wtyczki działają dobrze a inne w ogóle.

PROTIP: Jeżeli zainstalujesz wtyczkę i Twoja strona z jakiegokolwiek powodu przestanie działać – zaloguj się do FTP i usuń/zmień nazwę folderu wtyczki. Znajdziesz go w folderze public_html/wp-content/plugins/nazwa-wtyczki. Jeżeli to nie pomoże (w 95% powinno wystarczyć) najlepiej będzie przywrócić backup. 

PROTIP2: Wybieraj hosting który tworzy backup i który możesz bez problemu przywrócić. Albo będziesz robić backupy albo nauczysz się prędzej czy później, że należy je robić 🙂

Jakie wtyczki wspomogą SEO w WordPress

Większość z nich dostępna jest za darmo. Często jednak oferują one opcje premium które aktywują ciekawe, bardziej zaawansowane funkcje. Które wtyczki warto zainstalować? Cóż, jak wspomniałem wcześniej – wiele zależy od tego, jak działa i funkcjonuje nasza strona.

Na pewno należy zwrócić uwagę na fakt, że wtyczki z punktu “Optymalizacja działania strony” mogę wpłynąć w znaczny sposób na to jak nasza strona prezentuje się u użytkowników! Na pierwszy rzut oka, strona może wczytywać się błyskawicznie i bez żadnych problemów. W momencie jednak gdy na naszym komputerze odpuści cache, okazać się może, że nie działają np. formularze kontaktowe lub inne elementy obsługiwane przez skrypty JavaScript (w szczególności jQuery).

W przypadku wtyczek które pomogą skonfigurować “podstawowe ustawienia SEO” miej na uwadze, że każda z nich posiada funkcję która będzie informować Cię czy Twoje treści są odpowiednio zoptymalizowane. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi jest ważne dla dobrego SEO. Tak naprawdę nie mając słów kluczowych w treści, instalowanie wtyczek poprawiających działanie Twojego WordPress będzie jak tuning samochodu jednocześnie, nie wlewając paliwa do baku. Sztuka dla sztuki czasem też się liczy ale w przypadku takiej strony nie będzie ona po prostu generować (najczęściej) żadnych odwiedzin.

Jeżeli chcesz wiedzieć jak budować wpisy zoptymalizowane pod SEO, koniecznie przeczytaj nasz gigantyczny poradnik. Śmiało mogę powiedzieć, że jest to największy tego typu poradnik w Polsce.

Podstawowe ustawienia SEO

Meta znaczniki, mapa strony, indeksacja wybranych treści, analiza optymalizacji treści

  • YOAST – najcześciej wybierana wtyczka. Nie można odmówić jej skuteczności i prostoty działania. Niestety zdarza się, że generuje on po kolejnych aktualizacjach, błędy w indeksacji strony.
  • RankMath – Na tą chwilę najpoważniejszy konkurent YOAST. Zyskująca coraz większą popularność wtyczka które pomoże poprawić SEO Twojej strony.
  • The SEO Framework – Względnie prosta ale skuteczna wtyczka SEO. Posiada bardzo sensowny asystent budowy treści. Ta strona korzysta z tej właśnie wtyczki.
  • All in One SEO Pack – W zamierzchłych czasach – wtyczka SEO numer 1. Była instalowana i polecana wszędzie. Nic jej w sumie nie brakuje po za dobrym PR 🙂

Optymalizacja działania strony

Pamięć podręczna, cache, minifikacja plików, obsługa CDN, lazy load

  • W3 Total Cache – Wtyczka z gigantyczną ilością opcji w wersji darmowej. Opisywanie wszystkich funkcjonalności zajęłoby kolejne 10 tysięcy znaków.
  • WP Fastest Cache – Prosta wtyczka cache’ująca od Automatic (twórców WordPress). Najlepsze opcje dostępne są po wykupieniu wersji premium. Wciąż jednak, warto dać jej szanse.
  • LiteSpeed Cache – Dla strona postawionych na serwerach LiteSpeed (alternatywa dla Apacha) absolutny must have. Magiczna wtyczka która kilkoma kliknięciami daje ogromnego kopa optymalizacyjnego.
  • WP Super Cache – Chyba największy konkurent W3 Total Cache. Posiada dużą ilość opcji które przydadzą się niemal każdej stronie.
  • Autoptimize – cukierkowa, kolorowa wtyczka która wprost nastawiona jest na kupno wersji premium. Z tego jednak co widać po wersji darmowej – warto rozważyć zakup.

Optymalizacja zdjęć

Zmniejszanie wagi zdjęć, lazy load, konwersja na format WebP

  • Kraken.io – Prosta usługa która w locie optymalizuje zdjęcia zmniejszając ich wagę.
  • Smush – Optymalizacja zdjęć i podmiana ich na forma webP. PageSpeed Insight uwielbia tą wtyczką 😉
  • ShortPixel Image Optimizer – Między innymi optymalizuje wielkość zdjęcia ale także daje możliwość włączenia funkcji Lazy Load.
  • EWWW Image Optimizer – Niezła wtyczka pozwalająca na optymalizację zdjęć. Warto ją sprawdzić.

Adresacja strony

Uruchomienie na stronie protokołu HTTPS, przekierowania

  • Really Simple SSL – Jeżeli zainstalowałeś certyfikat SSL na swojej stronie, to ta wtyczka w bardzo prosty sposób sprawi, że Twój WordPress będzie dostępny tylko po bezpiecznym protokole.
  • Redirection – Dla osób które grzebią w adresacji strony może być to idealna wtyczka. Pozwala przygotować przekierowania w WordPress w bardzo prosty i przystępny sposób. Obsługuje nawet Regex!

Optymalizacja mobile

Poprawa działania strony na urządzeniach mobilnych

  • AMP – Accelerated Mobile Pages – rozwiązanie pozwalające przyspieszyć stronę pod mobile. Uwaga! Rozwiązanie to, generuje uproszczoną wersję naszej strony która będzie utrzymywana na serwerach Google. Zastanów się czy chcesz w zasadzie oddać swoją treść do Google dla nieco szybszego wczytywania strony.
  • WebStories – nowość która dopiero pojawia się w Google. W Polsce będzie ta usługa dostępna wkrótce.

Analityka

Kod śledzący Google Analytics, Google Search Console i inne kody

  • Site Kit by Google – łatwa weryfikacja strony z usługami Google w tym z Google Analytics, Google Search Console, Google Ads ale także Google Tag Manager. Ponoć, wtyczka jest podatna na ataki hackerskie!
  • Google Analytics for WordPress by MonsterInsights – Proste rozwiązanie do śledzenia naszej strony poprzez Google Analytics. Wersja premium pozwala na zaawansowane śledzenie celów czy konwersji.
  • GA Google Analytics – Proste rozwiązanie pozwalające dodać kody sledzące.
  • Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by Analytify – Podobnie jak wtyczka stworzona przez MonsterInsights, jest to rozbudowana wtyczka posiadająca sporą ilość funkcji.
  • Insert Headers and Footers – Proste rozwiązanie pozwalające wstrzykiwać kod w sekcję <head> oraz do stopki. Idealne do dodawania kodu nie bezpośrednio w kodzie skórki.

Wielojęzyczność

Obsługa wielu języków, znaczniki hreflang

  • Polylang – darmowa, naprawdę niezła wtyczka!
  • WPML – WordPress MultiLanguage- płatna wtyczka jednak każdy kto z niej korzystał powie, że jest po prostu najlepsza.

Bezpieczeństwo

Firewalle, zabezpieczenie przed logowaniem, autoryzacja, walka ze spamem

  • Wordfence Security – Firewall & Malware Scan – Firewall który będzie blokował dostęp do Twojej strony wybranym botom i użytkownikom. Posiada szereg rozwiązań które mogą zabezpieczyć naszą stronę. Uwaga – jeżeli przesadzimy z ustawieniami, Googleboty nie będą w stanie indeksować naszej strony.
  • Akismet – prosty, darmowy i skuteczny sposób na walkę ze spamem w komentarzach. Warto właczyć.
  • Jetpack – WP Security, Backup, Speed, & Growth – Wtyczka od WordPress która jest swego rodzaju monitorem działania strony oraz zabezpieczeniem.
  • Limit Login Attempts Reloaded – Po prostu, blokowanie dostępu do logowania po kilku nieudanych próbach. Dobre zabezpieczenie przed atakami brute force.

Jak sprawdzić czy nasz WordPress jest odpowiednio zoptymalizowany?

Możliwości jest kilka. Od razu napiszę, że sugerowałbym skorzystać z kilku rozwiązań aby mieć pewność, że jakiś element faktycznie wymaga jeszcze poprawy.

Wszelkie oceny jakie zobaczysz nie mają jednak bezpośredniego wpływu na pozycję strony. Najistotniejsze są treści, ich optymalizacja oraz linki przychodzące. Oczywiście, dobrze jest mieć wysoką ocenę czy małą ilość wylistowanych błędów. To będzie na pewno działać na korzyść Twojej strony.

Jakie narzędzia będą zatem pomocne?

Sprawdź te usługi, aplikacje i narzędzia:

Czy coś poza wtyczkami da się zrobić z SEO WordPressa?

Temat optymalizacji WordPress to duży, skomplikowany obszar. Istnieją pewne elementy powtarzające się w niemal każdej instalacji WordPress. Istnieje także bardzo wiele różnic i indywidualnych kwestii do rozwiązania. Mogę dać Ci jedynie ogólne porady i wskazówki w kwestii tego jak należy dbać o SEO na WordPress.

  • Nie dodawaj kodu bezpośrednio w szablonie. W momencie gdy nastąpi aktualizacja skórki, stracisz wszystkie wprowadzone zmiany. Jeżeli koniecznie chcesz coś zmienić, skorzystaj z pliku functions.php. Miej jednak na uwadze, że rządzi się on swoimi prawami.
  • Korzystaj tylko z tych wtyczek których jesteś pewny oraz które są Ci niezbędne. Im więcej wtyczek będziesz posiadać a już tym bardziej – im więcej wtyczek będziesz mieć włączonych, tym większa szansa, że nastąpi włamanie do Twojej strony. Dodatkowo, duża ilość wtyczek po prostu zamula Twoją stronę sprawiając, że wczytuje się ona dłużej.
  • Staraj się korzystać z zaufanych, dobrej jakości hostingów. Idealnie jeżeli czas wczytania pierwszego bajta danych (TTFB) był jak najniższy.
  • Wybierając szablon do strony, wybieraj polecane, wysoko oceniane skórki. Wybierając mało znaną, darmową skórkę istnieje spora szansa, że będzie miała ona ukrytego backdoora lub rozwiązanie pozwalające twórcy na umieszczanie na Twojej stronie linków bez Twojej zgody.
  • Aktualizacja w WordPress jest kluczowa. Aktualizuj CMS, aktualizuj wtyczki ale także aktualizuj szablon. Dzięki temu, Twoja strona będzie działać stabilnie i bezpiecznie.
  • Rób kopie bezpieczeństwa lub znajdź hosting który będzie robił to za Ciebie. Jest to kluczowe w krytycznych momentach. Przydaje się rzadko ale lepiej mieć kopie.
  • Odpowiednio używaj tagów, kategorii oraz archiwów. Dzięki temu, Googleboty będą indeksować tylko najpotrzebniejsze elementy Twojej strony.

Mało?

Śledź SEMURAI w mediach społecznościowych! Wkrótce będziemy mieli coś ekstra dla każdego twórcy i webmastera tworzącego w oparciu o WordPress. I tych zaawansowanych i tych dopiero zaczynających swoją przygodę.

12 replies on “SEO w WordPress – to musisz wiedzieć!”

Dzięki wielkie. Bardzo fajny artykuł. Trafiłem na Ciebie po przez podcast SEOFridays i na pewno zapoznam się z innymi treściami na blogu. W końcu jakaś konkretna wiedza 🙂

Jeszcze jedno. Wybierając motyw z grupy “news” lub “magazine” zwracam uwagę na to, żeby miniaturki na głownej miały odpowiedni (mały) rozmiar, a nie były skalowane w locie. A potem wchodzą wtyczki optymalizacyjne i wszystko diabli biorą. Jeszcze nie wykryłem która wtyczka mi psuje. 🙂

Wszelkiej maści multipurpose themy odpadają . Raz ladowanie css i js nadmiarowe dwa dobry cache i optymalizacja wychodzi średnio. Zobacz na nasza stronę przepuszczony przez cloudflare była a mobile na poziomie 30-50pkt. Wpk za każdym pobraniem podstrony odpytuje bazę i traci czas . Są szybsze już obecnie cms ale o tyk niebawem napiszemy 🙂

WordPress nie obsługuje “blisko 70% wszystkich stron w Internecie”. Obsługuje ponad 60% stron, ale tylko spośród tych które stoją na CMSach. Globalnie jest to obecnie wg różnych szacunków od 15-35%.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo dorzuciłbym jeszcze “All In One WP Security & Firewall”, spełnia swoją rolę i jest dość rozbudowana.

PS. Nie LightSpeed a LiteSpeed Cache 🙂

Wtyczek do SSL lepiej nie używać. Wtyczka od Google jest mocno dziurawa 🙂 W przypadku Autoptimize warto załadować Async Javascript dodatkowo.

Sam używam wprocket oraz imagify 🙂 Nie używam builderów (i odradzam ich stosowanie z uwagi na nadmiarowość kodu)

Niektóre wtyczki do SSL robią wpis do htacess, podobnie jak te, które wydłużają czas wazności plików. W sumie jak chodzi o SSL to czasem prosciej jest dać wtyczkę niż samemu kombinować.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *