Niezależnie czy chcesz zając się SEO zawodowo czy tylko na własne potrzeby, niezależnie czy masz lat 18 czy 40 – bez problemu będziesz w stanie wgryźć się w temat. Ostrzegam jednak – na początek będziesz musiał(a) sporo poczytać. Mało tego – przeczytanie jednej publikacji będzie najpewniej generowało dodatkowe pytania i wymagało przeczytania kolejnych. Dobra informacja jest jednak taka, że praktycznie cała wiedza jaką będziesz potrzebował przyswoić, dostępna jest w Internecie. Nie musisz sięgać po żadne książki czy kosztować się na jakieś publikacje – przynajmniej na początku. Dodam jeszcze, że bardzo dobrze będzie, jeżeli będziesz w stanie władać językiem angielskim. To dosyć istotne, aby móc wychwytywać ciekawostki ze świata i dowiadywać się wszystkiego u źródła – np. na blogach Google.
Tytułem wstępu – SEO a pozycjonowanie
SEO możesz łączyć z pojęciem „pozycjonowanie”. Nie myśl jednak, że to to samo! SEO skupia się przede wszystkim na optymalizacji stron internetowych (Search Engine Optimisation – Optymalizacja pod Silniki Wyszukiwarek). To wszystkie rzeczy które wykonasz z kodem strony, jej działaniem czy treściami. Od SEO zależeć będzie jak Twoja strona będzie wyglądała w wynikach wyszukiwania a także jak często i jak szybko GoogleBot przeglądać będzie Twoją stronę internetową. Pozycjonowanie to cały proces i zbiór działań – w tym także wykonywanych poza stroną – których efektem jest wypozycjonowanie strony na lepszych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. W pozycjonowaniu chodzi o to, aby pozyskać linki przychodzące (czyli takie, które będą kierowały z innych stron na Twoją), ale także optymalizować swoją witrynę. Można więc w dużym skrócie powiedzieć, że SEO zawiera się w działaniu pozycjonowania. Dlatego też tak często spotkasz się z pojęciem, że SEO to pozycjonowanie.
Jak zacząć przygodę z SEO?
Aby rozpocząć przygodę z SEO możesz podejść do tego na wiele różnych sposobów. Idealnie abyś jakkolwiek odnajdował się w zagadnieniach związanych z Internetem, podstawy związane z budową stron internetowych oraz umiejętność korzystania z Google/Bing/Yandex (w zależności, na której wyszukiwarce chcesz się skupić). Po co wiedza o Internecie i budowie stron? Dużo łatwiej będzie Ci zrozumieć dlaczego wpisy dzielimy na akapity, korzystamy z nagłówków. Także to, że strony posiadają domenę, są umiejscowione na hostingu czy posiadają własne IP będzie przydatne w późniejszym czasie. Z tego właśnie wynika chyba ta mityczna „magia SEO” – wiele potencjalnie nie powiązanych ze sobą kwestii łączy się w całość pozwalając budować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Nie bój się jednak – podróż do poznania SEO jest prosta ale, nieco długa. Ja mam nadzieję, pomogę Ci wykonać pierwszych kilka kroków.
Od czego więc zacząć?
Zacznijmy od tego, jak działa Internet. Abyś miał wszystko ułożone w głowie tak jak trzeba, polecam Ci ten film w języku angielskim mówiący o tym jak działa Internet.
W temacie tworzenia stron internetowych jest obecnie tak wiele do omówienia, że tu niestety muszę zostawić Cię samego. Możesz wyszukać filmów na YouTube, kursów Online, publikacji, dyskusji na forach i wiele innych miejsc, gdzie dowiesz się o tym, jak działa HTML, CSS czy WordPress. Ze swojej strony polecam na pewno zajrzeć na stronę http://www.kurshtml.edu.pl/, gdzie znajdziesz wiele przydatnych porad. Mało powiedzieć, że sam dzięki tej stronie stawiałem pierwsze kroki z HTML.
Podstawy SEO – skąd wziąć?
Pora przedstawić Ci miejsca i publikacje, które będą przydatne przy nauce SEO. Zaznaczam, że niektóre z publikacji są subiektywnie przeze mnie wybrane jako warte przeczytania. Jeżeli masz co do nich jakiekolwiek pytania, pisz śmiało w komentarzu.
1. Jak działa Google?
Prezentuję Ci film (możesz włączyć Polskie napisy!) na którym Matt Cutts (były pracownik Google) prezentuje w bardzo prosty sposób, jak działa Google:
Ten film musisz oglądnąć!
2. Czy w ogóle potrzebujesz SEO?
W tym wpisie poznasz opinie Google na temat działań związanych z SEO. Zobacz czy faktycznie Google nie lubi SEO czy może jednak tylko niektórych elementów pozycjonowania takich jak sztuczne budowanie linków przychodzących: https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=pl. Ten wpis to relatywnie krótka lektura. Pozwoli Ci się wgryźć w sposób w jaki Google tworzy swoje wpisy oraz co stara Ci się przedstawić. Będzie to świetny wstęp do zdecydowanie dłuższej formy.
3. Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) – poradnik dla początkujących
Ten wpis to zbiór najważniejszych kwestii o jakich powinno się pamiętać budując stronę przyjazną robotom indeksującym. Jeżeli jeszcze nie wiesz co to robot indeksujący to znak, że nie oglądałeś filmiku z punktu 1. Ten poradnik zawiera wiele bardzo cennych uwag oraz zaleceń. Jeżeli masz już jakiekolwiek pojęcie o SEO, możesz spotkać się ze stwierdzeniami które nijak mają się do posiadanej przez Ciebie wiedzy. Nie przejmuj się tym jednak. Miej na uwadze, że zawarte tam wskazówki są założeniami, jakie Google chce abyś spełniał, a nie niemożliwymi do złamania dogmatami. Polecam czytać po kolei wszystko wraz z kolejnymi linkami do kolejnych i kolejnych artykułów. Wpis znajdziesz tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=pl
4. Wskazówki dla webmasterów
Mając już podstawową wiedzę na temat tego co powinno się robić, dobrze byłoby wiedzieć, czego nie robić lub czego starać się unikać. Tak się składa, że Google miał bardzo duży problem ze Spamem (czyli nic nie wnoszącymi w jakość wyników wyszukiwania stronami) i od dłuższego czasu stara się z nim walczyć. Trzeba przyznać, że w obecnej chwili da się zauważyć, że walka to jest dosyć skuteczna. Nie mniej jednak warto przejrzeć ten wpis wraz ze wszystkimi powiązanymi artykułami. Wpis znajduje się tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl
5. Google Search Console
Jeżeli posiadasz już stronę internetową, dobrze byłoby zobaczyć co wie o niej Google. Jedyną opcją jest skorzystanie z oficjalnego narzędzia Google Search Console. Dawniej narzędzie to nazywało się Google Webmaster Tools. Obecnie możesz zauważyć (gdy już znajdziesz się w panelu), że istnieje dostęp do wersji beta nowego panelu. Póki co jednak nie przejmuj się tym. Poznaj rozwiązania dostępne w obecnej wersji Google Search Console. Aby ułatwić sobie cały proces poznawania narzędzia odwiedź poradnik Google: https://support.google.com/webmasters/answer/4559176?hl=pl
Optymalizujemy stronę czyli idziemy głębiej!
Po przejrzeniu materiałów dostępnych od Google możesz zacząć zauważać, że przy wszystkich zakazach i nakazach, brakuje tak na prawdę konkretnych porad co i gdzie zmienić na stronie, aby była ona faktycznie SEO przyjazna.
Na szczęście istnieją w sieci wpisy wyjaśniające te kwestie, których Google nie chce poruszyć po swojej stronie. Oczywiście kwestii do omówienia i poznania jest bardzo dużo. Przedstawię Ci jednak kilka wybranych wpisów i publikacji którymi warto się zainteresować. Tak jak napisałem wcześniej – gdy cokolwiek było w tych publikacjach niejasne – zostaw komentarz. Większość publikacji to wpisy z projektu w którym brałem przez rok czasu udział i w ramach którego wciąż realizuję szkolenia czyli Nowa Koncepcja SEO.
1. Słowa kluczowe – czym są?
Chcąc realizować skuteczne działania SEO musimy wiedzieć czym są słowa kluczowe i do czego się one nam przydadzą. Dobrze także wiedzieć w prosty nawet sposób jak je przygotować dla naszej strony internetowej. Praktycznie wszystkie te informacje znajdziesz we wpisie: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/41/jak-wybrac-najlepsze-slowa-kluczowe-do-pozycjonowania
2. Przygotowywanie treści
Wiedząc już jak można opracować słowa kluczowe, a co najmniej, jak zacząć przeszukiwać ten temat nieco dokładniej, warto przejść do kwestii tworzenia całych wpisów. W tej kwestii istnieje wiele zagadnień które należy i można wziąć pod uwagę tworząc publikację. Wszystkie najważniejsze kwestie zostały zebrane w formie relatywnie krótkiego artykułu: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/160/tresci-przyjazne-seo-zobacz-jak-je-przygotowac. W tym miejscu mogę polecić Ci chyba jedyną publikację w postaci książki: http://www.poltext.pl/b2081-content-marketing.htm. Dzięki tej książce dowiesz się nieco więcej na temat tego jak tworzyć treści i jak można je wykorzystać pod kątem SEO. Z racji faktu, że osobiście tworzyłem tą krótką publikację, wiem, że informacje tam zawarte nie zdezaktualizowały się.
3. Unikalność treści
Budowa treści to jedno. Dbanie o to aby były unikalne – to druga ważna kwestia. Kopia treści może bowiem skutecznie zepsuć nasze plany budowania widoczności w wyszukiwarce. O unikalności treści na wielu płaszczyznach przeczytasz w tym wpisie: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/161/dlaczego-tresci-na-stronie-powinny-byc-unikalne
4. Analizujemy stronę!
Jeżeli umiesz już wyszukać słowa kluczowe i przygotować treść zgodną z SEO to warto pochylić się nad samą stroną internetową. Aby to zrobić dobrze jest wykonać analizę/audyt SEO. Jest to relatywnie skomplikowana czynność. Zobaczysz jednak analizując gotowy już audyt, że mimo sporego stopnia skomplikowania, z samego wpisu można wyciągnąć wiele ciekawych informacji i uwag. Pozwoli Ci to także na uniknięcie niektórych typowych problemów i błędów. Jak wykonać audyt strony znajdziesz tutaj: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/217/audyt-seo-optymalizacja-strony-od-a-do-z
Zdobywamy linki
1. Zdobywanie linków
Nieodłącznym elementem pozycjonowania jest zdobywanie linków. Wykonać to działanie można na wiele różnych sposób. Istnieją setki publikacji na ten temat z mniej lub bardziej praktycznymi poradami. Pozwolę sobie dostarczyć Ci wpisy które w mojej ocenie powinny Ci sporo wyjaśnić: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/co-to-jest-link-building-i-kiedy-jest-skuteczny/, https://takaoto.pro/jak-zdobywac-linki-pozycjonujace/ oraz https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/51/jak-zaczac-pozyskiwac-linki-do-nowej-strony
2. Uwaga na linki!
Zanim jednak zaczniesz zdobywać swoje pierwsze linki miej na uwadze, że możesz poprzez to działanie narobić sobie problemów. Nieumiejętne pozyskiwanie linków może spowodować obniżenie widoczności w wynikach wyszukiwania lub nawet w skrajnych przypadkach – usunięcie strony z wyników wyszukiwania. W skórcie – możesz otrzymać karę od Google. Więcej o algorytmach, filtrach i karach znajdziesz we wpisie: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/24/panda-pingwin-i-inne-zmiany-w-wyszukiwarce-google
Co potem?
To zależy tak naprawdę od tego co chcesz ze sobą dalej robić. Jeżeli jesteśmy właścicielami biznesu/strony internetowej – możesz chcieć kontynuować pracę nad SEO dla swojej witryny. W tym celu należy zacząć wprowadzać pierwsze zmiany, obserwować zachowanie strony tak w Google Search Console, Google Analytics ale i w narzędziach takich jak Senuto czy Semstorm. Dobrze jest też monitorować najważniejsze dla strony słowa kluczowe z wykorzystaniem jednego z wielu „monitora słów kluczowych” jak na przykład stat4seo, seostation.pl czy webpozycja.pl.
Jeżeli nie masz swojej strony lub nie planujesz w najbliższym czasie zakładać własnej działalności – szukaj zatrudnienia w agencjach SEO czy to jako junior SEO czy może też jako – przez pewien czas – stażysta. Po za wiedzą teoretyczną musisz mieć także wiedzę praktyczną. Im więcej jej zdobędziesz tym lepiej dla Ciebie.
Oczywiście wraz ze wzrostem doświadczenia praktycznego, nie zapominaj o uzupełnianiu swojej wiedzy teoretycznej! Czytaj, testuj, neguj to co przeczytałeś, nawiązuj kontakty.
Świeży dopływ wiedzy
Jeżeli jesteś ciekawy/ciekawa co czytać aby być na bieżąco z SEO to już mówię Ci co warto przejrzeć i przeglądać regularnie:
- Forum.optymalizacja.com – jedyne w Polsce forum o SEO. Każdy tu zaczynał. Obecnie większość ruchu przeniosła się na Facebook.
- SEO/SEM Polska – grupa na Facebook. Dużo się tu dzieje.
- Whitepress.pl – Informacje trochę wykraczają po za SEO ale na pewno więcej informacji i inspiracji nie powinno Ci przeszkadzać.
- Blog takaoto – wiele bardzo fajnych wniosków i ciekawych publikacji. Warto zaglądnąć.
- Blog zgreda – jeden z najstarszych blogów o SEO. Do tego wartościowy bo treści są tam często bardzo przydatne!
- Blog nprofit – względnie często aktualizowany blog z całkiem sporą zawartością „mięsnych” wpisów. Większość zagadnień tam jest jednak już na poziomie średnio-zaawansowanym.
- Planeta SEO – zbiór wielu blogów o SEO w Polsce. Trochę tego jest 🙂 Poziom publikacji tam zawartych jest najróżniejszy.
- Oficjalny blog Google [en] – Blog Google dla webmasterów. Prowadzony w języku angielskim. Bardzo ważne miejsce do śledzenia!
- Google Devlopers [en] – serwis prowadzony przez Google gdzie znajdują się porady dla webmasterów oraz programistów. Po angielsku. Mocno technicznie.
Oczywiście serwisów jest zdecydowanie więcej. Te jednak będą na początek w moim odczuciu najlepsze.
Ostrzegam!
Zajmowanie się SEO na początku jest nudne jak flaki z olejem. Będziesz wykonywać wziąż i wciąż te same czynności. Pewnie będziesz mieć za zadanie tworzyć teksty, stawiać zaplecza, linkować z takich czy innych miejsc i czasem wykonywać coś mniej szablonowego ale także polegającego na żmudnym wykonywaniu tych samych czynności. Nie jest to złośliwość osób bardziej doświadczonych. W ten sposób zaczniesz zauważać schematy i elementy wspólne dla niektórych typów stron czy działań. Może brzmi to nieco enigmatycznie teraz ale zobaczysz szybko, o co mi chodzi.
Mało tego – rzeczy które na początku będą zajmować Ci cały dzień, wkrótce zaczną Ci zajmować raptem godzinę, może dwie. I to jest fakt. Wprawne dłonie uruchomią zaplecze na WordPress w 15 minut!
A teraz idź. Wiele pracy przed Tobą!
Dodaj komentarz