Odwiedź naszą grupę na FB

Szybki kontakt: +48 533 135 145 • centrala@semurai.pl

Jak dodać użytkownika w Google Analytics oraz Google Search Console

Zaczynając współpracę ze specjalistą SEO czy też z firmą SEO, pewnie niemal od razu pojawi się prośba o udostępnienie dostępów do Google Analytics oraz Google Search Console. Od razu powiem Ci – nie masz się czego obawiać. 99% specjalistów SEO nie wykorzysta danych jakie tam znajdzie do jakiś niecnych pobudek. Aby zabezpieczyć się przez ewentualnymi stratami, zawsze można podpisać NDA (ang. non-disclosure agreement – NDA lub confidential disclosure agreement – CDA) czyli umowę o poufności.

Po co specjaliście SEO podgląd tego jak radzi sobie Twój biznes? W przypadku Google Search Console odpowiedź jest prosta: GSC to jedyne miejsce poprzez które Google komunikuje się z webmasterami na temat stron internetowych. To w GSC znajdziemy wiadomości na temat problemów, szans czy możliwości. W Google Search Console zaindeksujemy i przetestujemy podstrony a także sprawdzimy jak interpretuje je Google. Zobaczymy też faktycznie jakie słowa kluczowe generują wejścia z wyników wyszukiwania. I to i tak nie jest wszystko to co można sprawdzić w myśl “jak Google widzi moją stronę”.

W przypadku Google Analytics sprawa jest nieco bardziej wrażliwa. Jeżeli Twoja usługa Google Analytics jest dobrze wdrożona, specjalista SEO może podglądnąć tak na prawdę w całości jak radzi sobie Twój biznes i jak bardzo jest opłacalny. Tyle w teorii – w praktyce specjalista SEO będzie w stanie sprawdzić które podstrony są (na przykład) najbardziej dochodowe pod względem ruchu z wyszukiwarki Google. Można podglądnąć też trendy na przestrzeni ostatnich miesięcy/lat, sprawdzić zaangażowanie użytkowników na stronie czy wybrać najlepsze podstrony do promocji.

Generalnie – dostęp do GSC oraz GA potrafi znacznie ułatwić proces decyzyjny u specjalisty SEO i rzucić nowe światło na inne zebrane dane, nierzadko sprawiając, że zupełnie może zmienić się wyobrażenie specjalisty SEO o analizowanej aktualnie stronie internetowej i prowadzonym przez tą stronę biznesie.

Jak dodać użytkownika w Google Search Console

Oto krótki poradnik jak w nowym Google Search Console dodać użytkownika do zweryfikowanej już usługi. W nowym Google Search Console proces nie jest tak łatwy jak w starej wersji GSC jednak wciąż nie powinien zająć dużo czasu.

Po pierwsze musimy zalogować się do nowego Google Search Console. Nowa konsola zarządzania stroną znajduje się pod nowym adresem: https://search.google.com/search-console/welcome

Następnie wybieramy interesującą nas usługę i wybieramy przycisk “Ustawienia”:

Nowe Google Search Console Ustawienia

Kiedy wejdziemy w Ustawienia, musimy wybrać interesującą nas opcję czyli podgląd obecnych użytkowników. Tam też będziemy mieli możliwość zarządzać użytkownikami:

Nowe Google Search Console zarządzanie użytkownikami

W tym widoku możemy dodać już nowego użytkownika lub zarządzać obecnymi. Jeżeli nasze dostępy do usługi będą “Ograniczone”, to nie będziemy w stanie zarządzać innymi użytkownikami. Tylko osoba posiadająca “Pełne” dostępy może zarządzać użytkownikami. klikamy w “Dodaj użytkownika”.

Nowe Google Search Console dodawanie użytkowników

W wyświetlonym okienku podajemy adres e-mail do którego przypiszemy dostępy do usługi oraz wybieramy jakie dostępy powinien mieć nowy użytkownik. Jeżeli masz zaufanie do danej osoby – daj jej dostęp pełny. W przeciwnym wypadku zalecamy dodać dostęp “Ograniczony”:

Nowe Google Search Console wybór opcji przy dodawaniu użytkownika

Następnie klikamy “Dodaj” i już. Możemy cieszyć się nowym użytkownikiem w naszej usłudze.

Jak dodać użytkownika w Google Analytics?

Dodawanie użytkowników w Google Analytics jest także nieco mozolne i skomplikowane. Ma to zapewne uchronić mniej zaawansowanych użytkowników przed wykonaniem jakieś akcji której potem mogliby żałować. Nie mniej jednak aby dodać użytkownika w Google Analytics, musimy zalogować się do narzędzia oraz mieć zainstalowany zawczasu kod śledzenia. Bez tego, nie będziemy w stanie dodać dostępów do usługi która jest nieskonfigurowana. Zalogować się do Google Analytics możemy pod adresem: http://analytics.google.com/analytics/web/

Wybieramy interesującą nas usługę a następnie przechodzimy do widoku Administracja. Opcję tą znajdziemy na dole naszego widoku:

Google Analytics główny widok

Następnie z wielu dostępnych opcji wybieramy “Zarządzanie użytkownikami”. W zależności do czego chcemy dodać dostęp, możemy wybrać jedną z trzech opcji. Którą wybrać?

Zarządzanie użytkownikami na poziomie konta wybierzemy gdy mamy konto Analytics z wieloma różnymi stronami. Może się to przydać w sytuacji gdy w ramach naszego konta mamy dodane serwisy typu:

  • stronafirmowa.pl
  • blogfirmowy.pl
  • landing-page.pl
  • nasz-bocznyprojekt.com

I do każdego z tych serwisów chcemy dać dostępy na przykład naszemu nowemu specjaliście od marketingu.

Zarządzanie użytkownikami na poziomie usługi będzie najprawdopodobniej najczęściej wybierane. Pozwala to dodać dostęp do konkretnego adresu np. stronafirmowa.pl. Będzie to najlepsze rozwiązanie jeżeli chcemy komuś przedstawić tylko dane do jednej, konkretnej usługi. Zauważ, że poniżej niebieskiego przycisku (np.) “Utwórz usługę” znajduje się rozwijana lista z której możesz szybko wybrać interesujące Cię konto, usługę czy widok danych.

Zarządzanie użytkownikami na poziomie widoku danych będzie przydatne gdy posiadamy wdrożoną analitykę do tego stopnia, że różne osoby mogą otrzymywać widoku danych idealnie dopasowane do ich potrzeb. Przykładowo, specjalista SEO otrzyma tylko informacje na temat ruchu organicznego a osoba zajmująca się reklamą płatną – tylko informacje o ruchu płatnym.

Niezależnie co wybierzemy, kolejny krok będzie wyglądał tak samo.

Google Analytics zarządzanie użytkownikami

Wybraliśmy “zarządzanie użytkownikami” więc możemy teraz podglądnąć jakich mamy użytkowników w panelu a następnie dodać nowych. W tym celu wybieramy plus w prawym górnym rogu:

Google Analytics dodawanie użytkowników

Warto zauważyć, że kliknięcie w ten przycisk rozwinie menu z którego możemy wybrać, czy chcemy dodać użytkownika czy grupę. Nas interesuje użytkownik, więc wybieramy opcję pierwszą. Jeżeli interesuje Cię czym są grupy przeczytaj ten wpis w pomocy Google (po angielsku): https://support.google.com/marketingplatform/answer/7512380?hl=pl

Google Analytics dodaj użytkownika czy grupę

Po wybraniu opcji Dodaj nowych użytkowników naszym oczom ukaże się taki oto widok:

Google Analytics uprawnienia użytkownika

Musimy w nim podać adres e-mail powiązany z kontem Google. Możmy nowego użytkownika powiadomić mailowo, że otrzymał dostępy. Jest to przydatne pod tym kątem, że nikt nie wyprze się nam wtedy, że nie wiedział 🙂

Kolejna kwestia to jakie uprawnienia nadamy naszemu nowemu użytkownikowi. Domyślnie może on tylko odczytywać i analizować to co już jest w Analytics. Nie może tworzyć nowych raportów czy zestawień. Dodając edycja, będzie w stanie tworzyć widoki, filtry i generalnie ingerować w wygląd niektórych danych. Osoba posiadająca uprawnienia współpraca może dodawać adnotacje czy edytować udostepnione zasoby. Przy każdym z punktów znajduje się link “Dowiedz się więcej”. Polecam zaznajomić się z uwagami tam zawartymi.

Ostatnią opcją jest opcja “zarządzanie użytkownikami”. Tutaj musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – czy chcesz aby osoba której dostępy aktualnie dodajesz, mogła zarządzać dodanymi już użytkownikami?

Jeżeli wszystko jest już ustawione, klikamy “Dodaj”, i już. Nowy użytkownik został dodany. Gratuluję.

Od teraz Twój specjalista SEO będzie bogatszy o ważne informacje i wiedzę.

Dodaj komentarz


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


logo_3d_alfa

Dane firmowe

Tomasz Stopka SEMURAI
ul. Rotm. Witolda Pileckiego 18/1
32-005 Niepołomice
NIP: 679-298-24-81
REGON: 360-972-550
Nr. Konta: 49 2490 0005 0000 4500 5591 3206

Kontakt

Odwiedź nasz Facebook

Zobacz nasz Twitter

Wykonane z ❤️ w Niepołomicach