Kategorie
Baza Wiedzy

Jak dodać wpis w Google Moja Firma – wszystko co chcesz wiedzieć o GMB

Usługa Google Moja Firma, zwana też Wizytówki Google, Mapki Google i ewentualnie Pinezki na mapce dostępna jest dla każdej osoby która posiada fizycznie prowadzony biznes.

Generalnie jeżeli jesteś w stanie w jakieś lokalizacji odebrać pocztę, to możesz też w tym konkretnym miejscu umieścić pinezkę. W skrajnych przypadkach, posiadanie znajomego listonosza może być kluczowe.

Uwaga na oszustów!

Co bardzo ważne – uczestnictwo w usłudze Google Moja Firma (Google My Business) jest w 100% darmowe w każdym momencie trwania usługi. Nie są przez Google pobierane żadne opłaty w tym także za:

  • Zmiany w wizytówce,
  • Wysłanie pocztówki z kodem
  • Dodanie/usunięcie opinii o naszej firmie

Jeżeli więc dzwoni do Ciebie jakaś firma oferując Ci utworzenie i prowadzenie Twojej wizytówki za opłatą a do tego obiecuje Ci pozycjonowanie jej i na przykład usuwanie nieprzychylnych komentarzy – to najpewniej po prostu oszuści. Zobacz jak działają takie firmy i nie daj się nabrać na nieczyste zagrywki!

Jak dodać wizytówkę w Google Moja Firma za darmo?

Cały proces jest bardzo prosty chociaż jest nieco czasochłonny. Najwięcej czasu spędzimy na… oczekiwaniu na otrzymanie kartki z kodem potwierdzającym naszą lokalizacje. Może to trwać od 10 do nawet około 22 dni. Google informuje, że kartka powinna dotrzeć w czasie 14 dni roboczych. Wiele jednak zależy tak na prawdę jednak od naszej lokalnej poczty i kiedy realizowana będzie wysyłka kartek.

Gdzie utworzyć wizytówkę Google Moja Firma?

Aby rozpocząć tworzenie wizytówki, musi udać się pod adres https://www.google.pl/intl/pl/business/. Z racji tego, że adres jest mało przyjazny, śmiało możesz wpisać w wyszukiwarce zapytanie „Google Moja Firma„.

Najważniejsze jest aby strona którą otworzysz prezentowała się mniej więcej w podobny sposób. Screen poniżej zrobiony został w roku 2020. Ciężko powiedzieć, czy ta strona zmieni się jakoś diametralnie na przestrzeni czasu.

Jak można się łatwo domyślić, interesować nas będzie kliknięcie w jeden z dwóch przycisków – „Zaloguj się” lub „Zarządzaj teraz„.

Jeżeli jesteś zalogowany do swojego konta Google, cokolwiek nie klikniesz zawsze przeniesie Cię do ekranu w którym możesz dodać/zarządzać swoimi wizytówkami.

W przypadku gdyby na koncie nie było aktywnej jeszcze usługi Google Moja Firma, pojawi się prośba o zalogowanie się lub utworzenie konta Google.

Dobrze jest mieć jedno konto które służy nam do obsługi usług Google. Może być to Twoje konto którego używasz na codzień. Jeżeli z jakiegoś powodu jednak planujesz dzielić się danymi do konta z innymi osobami, sugeruję aby było to nowe konto bez jakichkolwiek newralgicznych, prywatnych danych. Dobrze jednak jeżeli będziesz korzystać z możliwości nadawania dostępów. Wtedy masz pewność, że z Twoim kontem nic złego się nie stanie.

Panel usługi Google Moja Firma

Po tym jak zalogujesz się na swoje konto, Twoim oczom ukaże się podobny widok:

Taki widok pojawi się tylko w sytuacji gdy na Twoim koncie nie ma przypisanych żadnych wizytówek Google Moja Firma. Co możesz zrobić w takim wypadku?

a) Utworzyć nową wizytówkę klikając w niebieski link „Dodaj informacje o swojej firmie w Google”. Wtedy zostaniesz przekierowany do kreatora który pozwoli Ci na utworzenie Twojego pierwszego wpisu.

b) Możesz podać nazwę swojej firmy i sprawdzić czy aby już nie istnieje utworzona wizytówka. Jeżeli wizytówka Twojej firmy już istnieje to może to znaczyć tyle. że Google samodzielnie utworzył Twój wpis na przykład na podstawie historii użytkowników. Google, raz na czas aktualizuje też swoją bazę pobierając/wykupując bazy firm od firm trzecich. Jeżeli okaże się, że wizytówka Twojej firmy już istnieje, możesz spróbować przejąć tą wizytówkę i przypisać ją do swojego konta. Czasem udaje się to zrobić kilkoma kliknięciami. Czasem potrzebne jest wysłanie kartki z kodem weryfikacyjnym. Często jednak okazuje się, że wizytówka została stworzona przez Twojego pracownika wiele miesięcy lub nawet lat temu. Istnieje realna szansa, że nie uda Ci się w prosty sposób odzyskać dostępu do tej wizytówki. Konieczne jest wtedy wykonanie szeregu różnych działań które miałyby na celu przejęcie lub wyłączenie wizytówki. Jest to szczególne ważne gdy na takiej wizytówce-sierotce pojawiają się komentarze/opinie.

Tworzenie pierwszej, nowej wizytówki w Google My Business

Pierwszym krokiem jaki musimy wykonać jest podanie nazwy naszej firmy. Google będzie zachęcał nas aby wpisać tam faktycznie tylko nazwę naszej firmy (np. Lidl). Jeżeli jednak jesteś hydraulikiem, prowadzisz doradztwo finansowe czy chociażby osiedlowy sklep spożywczy, nie każdy może wiedzieć, że pod nazwą „Rumianek” kryje się Twój sklep. To samo tyczy się nazw złożonych z imienia i nazwiska. Sugeruję więc aby dodać w nazwie firmy słowo kluczowe które najlepiej opisuje Twój biznes.

Nic nie stoi na przeszkodzie aby nazwa Twojej firmy prezentowała się podobnie:

Jeżeli zaczniesz wpisywać w polu Nazwa firmy, nazwę swojej firmy, to pojawią się tam nazwy innych firmy/wizytówek które może akurat będą należeć do Ciebie. Jeżeli nazwa firmy którą wpiszesz będzie już istnieć, narzędzie zapyta Cię, co chcesz zrobić:

Jeżeli nazwa Twojej firmy będzie unikalna, to zobaczysz taki oto widok:


Po wybraniu odpowiedniej opcji, przechodzimy do dalszego uzupełniania danych.

Weryfikacja istniejącej wizytówki w Google Moja Firma

Jeżeli wybraliśmy istniejącą wizytówkę, mogą pojawić się dwie opcje. Pierwsza, którą spotkasz najczęściej będzie prezentować się tak:

Chodzi o sytuację, gdy istniejąca wizytówka jest już zweryfikowana na jakimś koncie Google. Jeżeli kojarzysz początek adresu, skontaktuj się z właścicielem i spróbuj uzyskać dostęp do tej wizytówki. Wybierz też opcję „Poproś o dostęp”. Może być to sposób na zdobycie dostępów do wizytówki.

Jeżeli jednak nie mamy do czynienia z duplikatem naszej wizytówki, przechodzimy do kreatora który pozwoli nam dodać nową wizytówkę w Google.

Dodawanie nowej wizytówki do Google Moja Firma

Dodawanie wizytówki jest banalnie proste. Wystarczy tak naprawdę podążać za kolejnymi wskazówkami jakie podaje nam kreator.

Po pierwsze, gdy wpiszemy już nazwę naszej firmy i klikniemy przycisk „dalej”, przyjdzie nam wybrać kategorię w jakiej działamy. I teraz uwaga – mimo tego, że usługa Google Moja Firma jest dla Google dosyć istotna i pozwala wprowadzić jakość do wyników wyszukiwania, ilość dostępnych kategorii do jakich możemy dodać nasz biznes, wcale nie jest dużą.

Jeżeli okaże się, że dla Twojego biznesu nie ma odpowiedniej kategorii, spróbuj znaleźć coś podobnego lub nieco bardziej ogólnego.

Jeżeli Twój biznes pasuje do kilku branż, nie przejmuj się. Po dodaniu wizytówki do swojego konta, spokojnie będziesz w stanie rozbudować go o kilka kolejnych kategorii.

Po wybraniu kategorii i przejściu dalej, naszym oczom ukaże się pytanie o to, czy nasz biznes może być odwiedzany przez klientów czy jednak działamy w terenie.

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważne. Będzie bowiem determinowało w jakiej sytuacji pojawi się nasza wizytówka. Kliknięcie „tak” sprawi, że najczęściej nasza wizytówka pojawi się tylko osobom będącym w niedalekiej okolicy naszej firmy. Wybranie opcji „nie” pozwoli nam dotrzeć do nieco szerszej grupy docelowej. Będzie się jednak działo to relatywnie rzadziej.

Może się zdażyć, że niektóre kategorie działalności będą zmuszone posiadać konkretną lokalizację:

Po wybraniu opcji „tak” możliwe będzie przejście do kroku w którym podamy adres naszej firmy. Na podany adres zostanie także nadana kartka z kodem weryfikacyjnym.

Bardzo ważne jest aby podać tam poprawny adres. Adres nie musi być w 100% zgodny z tym co dostępne jest w Google Maps. Ważne tylko aby listonosz był w stanie do nas dotrzeć i dostarczyć nam przesyłkę.

Po uzupełnieniu adresu kreator przedstawi nam kolejne pytanie. Tym razem w grę wchodzi określenie czy przyjmujemy klientów w naszej lokalizacji (np. sklep spożywczy, kosmetyczka czy serwis GSM) czy jednak nie (hydraulik, kominiarz, taxi). Opcja „nie” skierowana jest przede wszystkim do tych firm które dojeżdżają do swoich klientów.

Następnie wybrać musimy jakie dane chcemy zaprezentować naszym klientom. Wskazane jest dodanie numeru telefonu oraz adresu strony internetowej. Jeżeli nie mamy naszej strony, zawsze możemy utworzyć jedną zupełnie za darmo na przykład w ramach Stron Google lub skorzystać z rozwiązań takich jak forgetWP.com.

Po uzupełnieniu wszystkich pól, naszym oczom ukażę się taki oto widok:

Nie myśl jednak, że to koniec. To dopiero początek Twojej przygody z wizytówkami w ramach Google Moja Firma. Teraz, w 95% przypadków pojawi się taki widok:


Czasami zdarza się, że zamiast wysłania karki pocztą, pojawia się opcja połączenia telefonicznego. Po jego wybraniu, w ciągu kilku minut zadzwoni do Ciebie robot który przekaże Ci kod weryfikacyjny. Potem musisz go wpisać w menu weryfikacji wizytówki.

Nie zależnie od tego którą opcje wybierzesz, od tego momentu możliwe będzie zalogowanie się do Twojej nowej wizytówki. Co prawda jeszcze nie zweryfikowanej, jednak możliwej do przygotowania do weryfikacji.

Jak uzupełnić wizytówkę w Google Moja Firma

Uzupełnienie wizytówki Google zależy tak naprawdę w dużej mierze od tego do kogo chcesz dotrzeć i jak chcesz się prezentować w Google.

To jak zoptymalizujesz swoją wizytówkę powinno wprost wynikać z tego do jakich użytkowników chcesz dotrzeć. Jeżeli potrzebujesz pomocy przy optymalizacji swojej wizytówki – napisz do nas.

Nie mniej jednak, usługa Google Moja Firma posiada wiele rozwiązań i miejsc które warto a nawet trzeba uzupełnić.

Po zalogowaniu się do swojej nowej, nie zweryfikowanej jeszcze, wizytówki, naszym oczom ukarze się mniej więcej taki widok.

Warto rozpocząć uzupełnianie profilu od sekcji „Uzupełnij swoją wizytówkę” która w moim przypadku, posiada 30% uzupełnienia. Mamy tam kolejne kroki jakie warto wykonać aby nasza wizytówka była dobrze przygotowana do wyświetlania się w wynikach wyszukiwania Google.

Opcje jakie zalecane są do uzupełnienia w GMB

Dodaj godziny pracy

Oczywiście możemy wybrać dni oraz godziny w jakich otwarta będzie nasza lokalizacja. Informacja ta będzie pojawiać się w wynikach Google pokazując „otwarte”, „zaraz zamknięcie” czy „zamknięte”.

Dodaj dane kontaktowe

Więcej opcjo powinno pojawić się po zweryfikowaniu firmy oraz w zależności od tego, jaką kategorią firmy wybierzemy. Podstawowa opcja to możliwość dodania do 3 numerów telefonów.

Dodaj opis

Mimo faktu, że obecnie opis wizytówki jest wyświetlany bardzo rzadko, warto dodać opis naszego biznesu. Zachęcam tak rozbudować nasz opis aby było maksymalnie informacyjny oraz aby zawierał jak najwięcej słów kluczowych. Pozwoli to zwiększyć szansę na poprawę widoczności.

Mamy zaledwie 750 znaków więc trzeba w niektórych momentach mocno się napocić aby zmieścić się w tym limicie.

Dodaj logo

Grafiki, w tym logo, to bardzo ważny element każdej wizytówki Google Moja Firma. Bez odpowiednich zdjęć, nasza wizytówką będzie wyglądać nudno i nie zachęcająco. Przygotuj sobie nie tylko logo ale także zdjęcie na okładkę (cover) swojej wizytówki, zdjęcia pokazujące wnętrzne firmy, budynek z zewnątrz, pokazujące zespół czy to jak prezentujecie się w pracy. Jeżeli posiadasz taką możliwość, dodaj wideo lub wirtualny spacer.

Dobrej jakości zdjęcia dodane w odpowiednie miejsca sprawią, że Twoja wizytówka będzie wyglądać po prostu dobrze i ciekawie.

Wpisy w Google Moja Firma

W usłudze Google Moja Firma istnieje wiele różnych innych rozwiązać które warto sprawdzić. Będą one systematycznie włączane na Twoim koncie. Zachęcam Cię gorąco do poznania jeszcze lepiej wszystkich opcji.

W Google Moja Firma masz możliwość wyświetlić w Google wpisy które pojawią się osobom pytającym o Twoją firmę. Dodanie wpisu jest oczywiście darmowe. Sam widok przypomina nieco strumień aktualności na Facebook.

Najlepiej jest dodawać poprzez to rozwiązanie informacje o nowych wpisach na blogu, o nowych wydarzeniach czy prezentować przez jakiś czas, ofertę specjalną.

W zasadzie nie ma żadnych limitów. Ważne tylko aby zachować zdrowy rozsądek i nie spamować.

Sam proces dodawania wpisu jest bardzo prosty:

Klikamy dodaj wpis, uzupełniamy pola i opcjonalnie wybieramy jaką akcję może wykonać użytkownik. Czy będzie to telefon, zakup czy może przejście na stronę

Co ciekawe, możemy skorzystać z pomysłów dostarczanych przez Google które ułatwią nam cały proces tworzenia wpisów.

Gdzie pojawiają się wpisy z Google Moja Firma?

Dodałem w panelu zajawkę wpisu. Pobrałem w oryginalnego wpisu dwa akapity, dodałem przycisk akcji „Więcej informacji” wraz z linkiem do pełnego wpisu. Dodałem też miniaturkę z oryginalnego wpisu.

Tak prezentuje się mój wpis na podglądzie:

Następnie kliknąłem opublikuj. Mój wpis pojawi się w bocznej karcie (knowledge graph) wyświetlanej dla zapytań brandowych w Google.

Czy dzieje się to zawsze? Nie. Czy warto to robić? Tak.

Masz pytania dotyczące usługi Google Moja Firma? Zadaj je w komentarzu lub jeżeli potrzebujesz pomocy prywatnie, odezwij się do nas poprzez formularz kontaktowy.

Czy to wszystko na temat Google Moja Firma? Absolutnie nie! Wkrótce dodamy więcej informacji na temat GMB. Zapisz się do newslettera żeby Cię nie ominęło nic ciekawego!

W odpowiedzi na “Jak dodać wpis w Google Moja Firma – wszystko co chcesz wiedzieć o GMB”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *